Jak iść do przodu i nie kręcić się w kółko?

Masz poczucie, że wciąż zaczynasz od nowa, wciąż coś wymyślasz? Mówisz sobie „dobra, jeszcze raz od początku”, nagle czym się zainspirujesz i to znów burzy całą Twoją koncepcje i, w efekcie, zaczynasz od nowa? Jedyne co robisz to gasisz pożary i zajmujesz się bieżącymi sprawami. I tak w kółko. Kręcisz się w kółko.

Kręcić się w kółko

Któż nie zna powiedzenia kręcić się w kółko? Zwykle mówi się tak, gdy mamy problem i wciąż wracamy do początku.  Stwierdzenie jest tak znane, że dwóch niemieckich badaczy chciało zweryfikować, czy rzeczywiście kręcimy się w kółko, kiedy nie wiemy, jak poradzić sobie z problemem. Czego dowiedli i jakie można z tego wyciągnąć wnioski?

W lesie i na pustyni.

Dr Jan Souman i dr Marc Ernst przeprowadzili badania, w ramach których analizowali tory poruszania się osób przemierzających przez wiele godzin tereny leśne w Bienwaldzie oraz pustynię Sahara w Tunezji.

Badani chodzili albo w pochmurny dzień lub noc (czyli wtedy kiedy nie było widać ani słońca, ani księżyca) albo w bezchmurny dzień lub noc (kiedy było widoczne słońca lub księżyc).

Okazało się, że jeśli jest pochmurnie bez względu na to, czy był dzień, czy noc, badani zawsze wracali do początku. Zataczali raz mniejsze raz większe kółka i znajdowali się w punkcie początkowym.

Zupełnie inaczej było w przypadku bezchmurnych nocy lub dni. W takiej sytuacji mając naturalny drogowskaz, każdy szedł w linii prostej i nie kręcił się w kółko.

Jak nie kręcić się w kółko? Wnioski

Biorąc pod uwagę powyższe wyniki badań można przyjąć kilka ogólnych zasad dla wychodzenia z błędnego koła.

  1. Określ dokładnie cel. Aby nie wracać, nie zaczynać kilka razy. Dobrze sprecyzowany cel to taki, który wiesz kiedy się zaczyna, kiedy kończy, co dokładnie osiągniesz i jak sprawdzisz, czy to osiągnęłaś.
  2. Skoro kręcisz się w kółko, coś musisz zrobić inaczej. Wyciągnij wnioski z tego co się dzieje tu i teraz u Ciebie. Na podstawie wniosków zmień plan z wizją końca.
  3. Stwórz drogowskazy. Niech będą formą check-listy kroków, które po kolei musisz wykonywać aby osiągnąć zrealizowany cel.
  4. Po tygodniu sprawdź, czy nadal kręcisz się w kółko, czy wychodzisz na prostą.

Jeśli masz  problem z kręceniem się w kółko pomogę Ci wyjść z tego błędnego koła. Porozmawiamy przez Skype lub na żywo bezpłatnie dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej