4 kroki wzmacniające poczucie wartości Kamila Kozioł

Budowanie poczucia wartości to proces, na który składają się ćwiczenia, sesje coachingowe a czasem terapia. Czasem wystarczy kilka ćwiczeń, aby odczuć zmianę i zwiększyć swoje zadowolenie. Poznaj 4 kroki wzmacniające poczucie wartości.

Lubię dzielić się osobistymi doświadczeniami związanymi z budowaniem poczucia własnej wartości. Dlatego też napisałam z Anną Kosińską książkę pt. „W poczuciu własnej wartości. Zbuduj swoją wewnętrzną siłę.” Jest w niej zawarty obszerny plan z dużą ilością ćwiczeń na zbudowanie w sobie poczucia wyjątkowości.  Dziś podzielę się z Tobą czterema ćwiczeniami, które pomogą Ci podnieść swoje poczucie własnej wartości, przynajmniej w niewielkiej części. Te 4 kroki wzmacniające poczucie wartości to wstęp do pracy nad sobą i większej przemiany swojego poczucia wartości.

Pamiętaj o swoich potrzebach.

Pracując, wychowując dzieci, mając liczne obowiązki domowe zapominamy o swoich potrzebach. Ten brak czasu dla siebie i swoich potrzeb buduje w nas poczucie, że nie jesteśmy ważne. Co jest oczywiście kompletną bzdurą! Każda nawet najmniejsze działanie związane z realizacją Twoich potrzeb jest bardzo ważne. Ja znam swoje potrzeby i codziennie dbam aby znaleźć dla nich czas.

Wypisz 5 codziennych potrzeb, o których chcesz pamiętać i na które chcesz mieć czas. Może to być od ciepłej porannej kawy lub 5-minutowego prysznica po czas na ćwiczenia fizyczne lub czas na poczytanie blogów o interesującej Cię tematyce.
Każda rzecz związana z zaspokajaniem Twoich potrzeb jest bardzo ważna.

Niedbanie o siebie ma negatywne konsekwencje – szybciej się wypalamy, męczymy się spełniając prośby innych myśląc, że wszyscy są ważni tylko nie ja, czujemy się zaniedbane i stawiane na kocu łańcucha rodzinnego.

Ruch to zdrowie fizyczne i psychiczne.

Nie ćwiczę codziennie. Nie chodzę na siłownie i nie mam najnowszych butów do fitnessu, butów do biegania po lesie ani ultra lekkiej kurtki – ba! wcale nie biegam! W zwyczaju mam ćwiczenia w domu, we własnym tempie 3 razy w tygodniu. Mam na to ochotę, robię to tak, jak ja chcę. Bez widowni. Znalezienie swojego sposobu na ćwiczenia to sukces w wytrwaniu. Jeśli będzie Ci to sprawiać przyjemność sama będziesz o tym pamiętała i z optymizmem do tego podchodziła.

Pomiędzy samooceną a aktywnością fizyczną zachodzi reakcja. Im wyższa nasza samoocena, tym chętniej stawiamy sobie wyzwania. Np. zrobić więcej brzuszków, ćwiczyć interwały na maksimum swoich możliwości, przebiec 10 km bez odpoczynku. Kiedy osiągniesz cel sportowy, podnosisz swoje poczucie wartości. Możesz wtedy powiedzieć zrobiłam to, jestem zdolna, silna.

Z kolei jeżeli mamy niską samoocenę, nasza motywacja do podejmowania wyzwań drastycznie spada. Często pada stwierdzenie: „bo przecież nie uda mi się”. Brak podejmowanych prób powoduje brak ewentualnych sukcesów a to tylko potęguje nasze poczucie beznadziejności.

Tadeusz Sankowski w swoich badaniach stwierdził, że wraz z poprawą kondycji rośnie poczucie własnej wartości. W większości studiowanych przypadków samoocena podwyższała się, a w pozostałych nie ulegała żadnej zmianie (nie obniżyła się).

W związku z tym zacznij ćwiczyć. To może być 2x na tydzień, może być joga, możesz zrobisz przysiady i brzuszki z Lewandowską, Chodakowską lub inną Kowalską, ale się rusz bo sport to szczęście, czyli endorfiny. Wybuch endorfin i przypływ energii do działania. Zaplanuj od dziś czas na ćwiczenia, choćby 25 minut. To kolejny krok wzmacniający poczucie wartości.

Bądź wdzięczna za to, co dobrego Cię spotyka.

Gdy już podejmiesz wyzwanie z zakończeniem ciągłego narzekania, podejmij jeszcze jeden krok z 4 kroków wzmacniających poczucie wartości. Dostrzeżenia tego, co masz. Cieszenia się tym co przyniósł dzień i dziękowania. Każdego dnia – sama lub z najbliższymi, np. dziećmi. Wdzięczność ma to do siebie, że im częściej ją wyrażamy, tym więcej mamy do niej powodów.

Każdego dnia z moimi dziećmi przed snem wspominamy, co dobrego dziś zadziało się w naszych dniu. Każdy wymienia pięć miłych chwil. To nastraja nas pozytywnie do zasypiania i daje poczucie, że (jeśli wystąpiły) pomimo zmęczenia, niedokończonych zadań, w tym dniu można znaleźć pozytywne aspekty.

Wdzięczność ma to do siebie, że im częściej ją wyrażamy, tym więcej mamy do niej powodów.

Codziennie wypisuj pięć dobrych rzeczy, jakie spotkały Cię w danym dniu. Spisuj je na kartce w zeszycie lub użyj do tego mojego dziennika coachingowego, w którym masz miejsce na cele, sesje wdzięczności i ponad 300 innych pytań coachingowych.

Módl się lub medytuj.

Poświęć chwilę przed snem na modlitwę lub medytację. Podziękuj za dzisiejszy dzień, wspomnij dobre chwile, pomyśl co mogłaś zrobić lepiej i poproś o przychylność losu. Zrelaksuj się i uspokój myśli. Będzie Ci znacznie lepiej. Zdarza się, że nie potrafię zasnąć, wtedy kojąco wpływa na mnie przypominanie sobie dobrych momentów dnia. Często zdarza się, że usypia mnie to szybciej niż tradycyjne „liczenie baranków”.

„Przyjdzie taka chwila, gdy stwierdzisz, że wszystko się skończyło. To właśnie będzie początek”. Louis L’Amour

To wcale nie jest mało! 4 kroki wzmacniające poczucie wartości.

Tym bardziej spróbuj. Wykonuj te ćwiczenia codziennie (za wyjątkiem ćwiczeń fizycznych) a zobaczysz, jak po tygodniu lub dwóch Twoje poczucie wartości wzrośnie i zaczniesz być z siebie zadowolona!

Najważniejsze jest to, aby robić coś dla siebie, bo zasługujesz na to aby mieć czas dla siebie, swoich potrzeb i pasji. Masz do tego prawo, jak każdy inny.

Sama jestem mamą dwójki dzieci, z czego młodsza – 1,5 roczna córka jest ze mną w domu. Nie mam niani, a mimo to znajduję czas dla siebie. To ważne, bo jeśli ja będę sfrustrowana, zła i niepewna siebie, to co widzą wtedy moje dzieci? Czego ich uczę? Jakim jestem dla nich wzorem i przykładem do naśladowania? To oczywiście pytania retoryczne.

Jeśli trudno Ci jest na początku przełamać się, aby zrobić to dla samej siebie, zrób to dla tych, którzy są dla Ciebie ważni. Oni uczą się od Ciebie dobrych zachowań, mających w przyszłości pomóc im wieść szczęśliwie życie i być z siebie zadowolonym.

Więcej ćwiczeń, historii i inspiracji znajdziesz w książce „W poczuciu własnej wartości. Zbuduj swoją wewnętrzną siłę”.

Kamila Kozioł