Świat naszych emocji i uczuć składa się z tych doświadczanych jako przyjemne, jak np. radość, i tych odczuwanych jako nieprzyjemne, jak np. złość. Często dzieli się je na pozytywne i negatywne, czyli takie, które chcemy przeżywać,  i takie, których wolimy unikać. Co zrobić aby złość przeżywać w optymalny sposób?

Nie ma emocji dobrych i złych, wszystkie są ważne i mają do spełnienia jakieś zadanie. Zamiast zaprzeczać swoim emocjom, ignorować je czy odrzucać, możemy zaprzyjaźnić się z nimi i potraktować jako cenne źródło informacji o nas samych. Jak można to zrobić? Początkiem wszystkiego jest samoświadomość: musimy najpierw zauważyć swoje emocje i zobaczyć, czym zostały wywołane

Jeśli w świecie emocji wyrzekasz się czegoś, to zrastasz się z tym na zawsze. Kiedy coś zwalczasz, wiążesz się z tym na wieki. Tak długo, jak z tym walczysz, tak też długo dajesz temu moc. Dokładnie taką moc jak tę, którą wkładasz w tę walkę. Tak więc musisz przyjąć swoje uczuciowe demony, bo kiedy z nimi walczysz, dajesz im siłę.

Anthony de Mello

Jak opanować złość? 5 ważnych kroków

Bądź świadoma tego, że się złościsz, dopuść tę emocję do siebie i pozwól sobie na jej przeżycie. Zobacz, o czym może Ci mówić. Może zostały przekroczone Twoje granice albo naruszone jakieś ważne dla Ciebie wartości?

Weź odpowiedzialność za to, co czujesz: to Ty czujesz złość, a nie ktoś Cię zezłościł. Bardzo możliwe, że zinterpretowałaś, oceniłaś w jakiś sposób czyjeś zachowanie, np. pomyślałaś: „On/ona jest nieodpowiedzialny/a”, i dlatego zrodziło się w Tobie to uczucie.

Oddzielaj osobę od jej zachowania, które wywołało w Tobie to uczucie: to reakcja, ton głosu, mimika, słowa czy działania drugiego człowieka Cię zezłościły, a nie „on/ona jest denerwujący/denerwująca”.

Wyrażaj to, co czujesz, mów innym, jakie ich konkretne zachowania wywołały Twoją złość. Gdy zaczyna Cię ogarniać, czasem najlepszym rozwiązaniem może być przerwanie kontaktu z osobą, w relacji z którą ją odczuwasz, i np. wyjście z pokoju, w którym razem przebywacie.

Jeśli sama nie radzisz sobie z tą emocją, masz kłopot z jej wyrażaniem, z pomocą może przyjść Ci osoba, która w odpowiedni sposób przyjmie Twoją złość i pozwoli Ci ją lepiej zrozumieć i zaakceptować, jak np. empatyczny przyjaciel czy terapeuta.

Pamiętaj o tym, że Twoje emocje i uczucia, zarówno złość, jak i wszystkie pozostałe, są niewyczerpanym źródłem informacji, mocy, siły i motywacji. Zamiast walczyć z nimi, postaraj się nawiązać z nimi współpracę.

Nie masz kontroli nad tym, jakie emocje budzą się w Tobie, ale tylko od Ciebie zależy, jak je zinterpretujesz i w jaki sposób postąpisz w danej sytuacji. Znając powyższe kroki, masz szansę zdecydować, jak zareagujesz. Wtedy gdy masz świadomość tego, co się w Tobie dzieje, choć po części rozumiesz i akceptujesz swój stan, jesteś w stanie wybrać, jakie podejmiesz działanie. Pamiętaj, że jeśli cokolwiek zmienisz w sobie i w swoim zachowaniu, będzie miało to także wpływ na Twoje otoczenie. Zmiana rozpoczyna się od Ciebie.

 

Powyższy artykuł to fragment książki „W poczuciu własnej wartości. Zbuduj swoją wewnętrzną siłę”. Sklepie w trakcie promocji znajdziesz ją taniej z ebookiem gratis, poza promocją znajdziesz ją w sklepie pod tym linkiem.