Pierwszy krok do zwiększenia pewności siebie

Young woman using smart phone at sunset

Jak wiesz, w pracy zajmuję się głównie pracą nad pewnością siebie z moimi Klientami. Przeczytaj od czego zaczynam pracę z moimi Klientami na sesjach coachingowych.

Wielu osobom nie udaje się zwiększyć swojej pewności siebie. Wiesz dlaczego tak się dzieje? Bo nie mają do końca sprecyzowanych obszarów, w których chcieliby wykazywać większą pewność siebie. Nad pewnością siebie trzeba pracować zdecydowanie i konsekwentnie. Niektórym brakuje pewności siebie tylko w określonych obszarach, a innym w niemal wszystkim, czym się zajmują.

Czas na proste ćwiczenie coachingowe, które pozwoli Ci rozpocząć pracę nad pewnością siebie.

Poniżej wypisałam listę najczęściej wykazywanych przez moich Klientów czynności, do których potrzebna jest im pewność siebie. Popatrz na listę i zakreśl te, w których pragniesz poczuć się lepiej – pewniej. W ten sposób zyskasz świadomość koniecznych zmian i będziesz wiedział, co zmieniać.

Bardzo podoba mi się stwierdzenie Carla Gustava Junga, który powiedział, że nie można zmienić tego, czego nie znamy.

Skoro już dowiesz się, co należy zmienić droga jest już o wiele łatwiejsza, prawda?

Potrzebuję zwiększyć swoją pewność siebie, aby:

  • Częściej i bez oporów spotykać się ze znajomymi
  • Poznawać nowych ludzi
  • Czuć się swobodnie w kontaktach z nowymi osobami
  • Aktywnie uczestniczyć w spotkaniach w pracy
  • Poprosić szefa o podwyżkę
  • Zmienić pracę, na taką, która będzie dawała mi satysfakcję
  • Przeprowadzić prezentację, poprowadzić szkolenie
  • Zadawać pytania
  • Zapisać się na szkolenia, studia
  • Zacząć ćwiczyć
  • Podejmować ryzyko
  • Zaakceptować swój wygląd
  • Stawić czoło dawnym doświadczeniom, lękom i przekonaniom
  • Przyjmować krytykę
  • Zwiększyć asertywność
  • Odmawiać ludziom
  • Zaprosić ważną osobę na kolację (randkę)
  • Radzić sobie z odrzuceniem


Zapewne jest coś co sam dodasz do tej listy. Śmiało! Napisz w swoim notatniku, kalendarzu, do czego Ty potrzebujesz zwiększyć siebie.

Wyodrębniając te obszary, w których chcesz czuć pewność siebie zrobiłeś pierwszy – najważniejszy – krok do tego, aby stawić czoło swoim ograniczeniom – możesz czuć się z siebie dumny – to niełatwe zadanie. Teraz zacznij pracować w tych obszarach intensywniej. Zastanów się:

  • W jakim obszarze czujesz się mniej pewny siebie? (np. poproszenie szefa o podwyżkę)
  • Jakie stoi za tym przekonanie? (np. nie jestem godzien podwyżki. Szef popatrzy na mnie jak na skończonego kretyna, jakbym się urwał z choinki. Przecież w dzisiejszych czasach, każdy pracuje za minimalną krajową bo jest kryzys….)
  • Jakie ma to konsekwencje? (np. jestem przerażony na myśl o takiej rozmowie, serce mi bije o wiele mocniej, rezygnuje z rozmowy i nie dostaję podwyżki)
  • Co może Ci dać większe poczucie własnej wartości w tym obszarze? (np. przygotowuję się do rozmowy o podwyżkę, spisuję argumenty „za”, podliczam swoje wyniki, nastawiam się pozytywnie i idę pewny siebie na rozmowę, bez względu na efekt)

Do dzieła. Wierzę, że potrafisz tak przestudiować swoje obszary, w których chciałbyś się poczuć pewniej.

Życzę Ci owocnej pracy. Jeśli potrzebujesz pomocy – napisz do mnie lub zadzwoń.
Kamila Kozioł
+48 667 871 236
kamilakoziol.coaching@gmail.com