Jak znaleźć równowagę w życiu. Techniki, ćwiczenia ważne pytania

Równowaga w życiu nazywana jest różnie: harmonią lub balansem życiowym. Bardzo łatwo zatracić ten spokój życiowy i trudno odbudować. Dowiedz się, jak wypracować strategie utrzymania lub przywrócenia równowagi w życiu.

Życie jest zwariowane, złożone, niepewne i ciągle mamy za mało czasu. Ciągle praca, dom, praca, dom i dzieci.

Większość się zgodzi. Jeśli się zgodziłaś to bardzo dobrze. I bardzo źle. Te powyższe stwierdzenia to przekonania, które powodują, że podejmujemy decyzje zgodne z nimi.

A gdyby napisać…

Życie jest szybkie. Trzeba decydować, na co poświęcamy czas i w co się angażujemy. Umieć powiedzieć STOP, kiedy sprawa nie jest godna uwagi i czasu.

Tak zdecydowanie lepiej. Takie przekonanie wspiera mnie w podejmowaniu decyzji, które dobrze wpływają na równowagę w moim życiu. Sztuka wyboru, umiejętność bycia asertywną i określone cele (choćby pobieżnie określone długoterminowe) sprawiają, że nieosiągalny w dzisiejszych czasach balanas jest osiągalny.

Co to znaczy balans w życiu?

O balansie i jego definicji pisałam też w artykule „Balans w życiu. Zasada 3×8” i tam dzieliłam się bardzo prostą i skuteczną strategią polegająca na podziale doby na trzy ośmiogodzinne działania (praca, przyjemność, odpoczynek).

Balans to umiejętność zadbania o obszary naszego życia, takie jak: dbanie o siebie, czas dla rodziny, czas na rozwój, dbanie o relacje i inne. Każdy z nas wykonuje różne role w życiu i potrzeba na nie czasu – dla niektórych więcej, dla niektórych mniej. Nie oznacza to, że należy jakieś zaniedbywać, a raczej poświęcić tyle czasu ile należy.

Utrzymywanie zrównoważonego życia nie tylko jest kluczowe dla zdrowia, szczęścia i dobrego samopoczucia, ale także jest niezbędne do zwiększenia wydajności, radzenia sobie ze stresem i uwolnienia prawdziwego potencjału.

Jak osiągnąć równowagę w życiu?

UWAGA: nic się nie zadzieje, jeśli w rzeczywistości nie wykonasz poniższego ćwiczenia. Nadal będziesz w tym samym miejscu, co jesteś. No, ewentualnie powiesz pod nosem „racja”. Ale od powiedzenia „racja” nic się nie zmieni. Do dzieła!

Pokażę Ci jedno z podstawowych ćwiczeń, które wykorzystywane jest przez doradców, trenerów, psychologów i coachów. Nie bez powodu – jest skuteczne i pozwala z perspektywy popatrzeć na swoje życie. Narysuj na kartce swoje koło życia i wypisz obszary, jak poniżej.

Przy każdym obszarze zaznacz poziom ważności danego obszaru dla Ciebie w danej chwili. Cyfra 0 oznacza – zupełnie nie ważne, a 10 – bardzo ważny obszar. Po określeniu wagi wypisz cele, jakie chcesz osiągnąć w ramach danego obszaru i priorytety – czyli pierwsze najważniejsze kroki, jakie musisz wykonać aby osiągnąć swoje cele.

Kiedy wykonasz tą część ćwiczenia możesz przejść do kolejnego etapu.

 

 

Zastanów się, które z Twoich celów i działań wiążą się z:

  • Osiągnięciami – praca, obowiązki, nauka
  • Bliskością z innymi – przyjaciele, rodzina, społeczność
  • Przyjemnością – zabawa, radość, hobby
  • Dbaniem o zdrowie – ćwiczenia, sport, aktywność fizyczna

Jeśli jednej części jest zdecydowanie więcej od innych. Poszukaj równowagi. Cele rozpisz tak, aby utrzymywać wszystkie cztery obszary w równowadze.

Równowaga w życiu z perspektywy biochemii…

Aktywności wpływają na chemię naszego mózgu, działają na wydzielanie się neurotransmiterów, są naszymi naturalnymi substancjami antystresowymi i antydepresyjnymi.

  • Osiąganie czegoś stymuluje produkcję dopaminy.
  • Działanie nakierowane na cel stymuluje produkcję serotoniny.
  • Bycie blisko z ludźmi stymuluje produkcję oksytocyny.
  • Ćwiczenia fizyczne stymulują produkcję endorfin.

Kluczowe pytania

W kluczowych momentach warto zadać sobie pytania, które ułatwią Ci umiejętne balansowanie w życiu:

  • Co jest dla Ciebie w danej chwili najważniejsze?
  • Jakie wartości chcesz realizować w swoim życiu?
  • Z jakiego powodu właśnie te, a nie inne?
  • Jak dana decyzja wpłynie na inne aspekty Twojego życia?
  • Na Twój związek, relacje, rodzinę, karierę, zdrowie?
  • W jaki sposób dany wybór zmieni Twoje życie?
  • Co zyskasz, z czego zrezygnujesz? Na ile jesteś gotowa na te zmiany?
  • Jak będziesz się czuć w nowej sytuacji?
  • Na ile zmieni się Twój poziom życiowej satysfakcji? W jaki sposób to zaobserwujesz?
  • Bycie konkretną ułatwia utrzymać równowagę w życiu.

Równowaga w życiu lubi konkrety

Bądź konkretna. Bardziej precyzyjne jest powiedzenie: „Spędzę sam na sam godzinę z każdym dzieckiem w tym tygodniu”, niż powiedzenie: „Mam zamiar spędzić dobry czas z każdym z moich dzieci.” Nastawienie się na odczuwanie jakości to świetny pomysł , ale jest niestety mglisty. A ponieważ jest tak mało precyzyjny, trudno jest stwierdzić, czy osiągnęłaś ten cel, co sprawia, że ​​trudno jest zachować równowagę.

To samo dotyczy sytuacji, gdy mówisz, że masz zamiar zdrowo się odżywiać lub ćwiczyć więcej. Ustaw konkretnie – na przykład w tym tygodniu dodasz jarmuż do trzech posiłków lub będziesz codziennie jadła śniadanie; lub zdecyduj, że będziesz biegał przez trzydzieści minut w środę i piątek rano.

Liczby mówią same za siebie

Według statystyk Polacy w skali roku poświęcają na zarabianie pieniędzy 1939 godzin, prawie o 200 godzin więcej, niż wynosi średnia OECD. Większość z nas przyznaje, że lubi swoją pracę. Ponad 50 godzin tygodniowo pracuje 7 proc. Polaków, podczas gdy średnia dla większości państw europejskich wynosi ponad dwukrotnie mniej (3 proc.).

Na zakończenie

Idealny schemat równowagi w życiu nie istnieje. Dla jednej osoby praca po 50 godzin tygodniowo a wieczorem pójdzie do kina będzie całkiem okej, dla innych jest to nierealne i szukają spokoju w półrocznych podróżach po krajach trzeciego świata.

Wszystko sprowadza się do wyrobienia w sobie dobrych nawyków (nie odkładania na później, zajmowanie się rzeczami wysoce ważnymi dla nas, zgodnymi z naszymi wartościami).

Należy przyjąć zasadę, by nie odkładać żadnej sprawy: albo załatwiać ją od razu, albo od razu z niej zrezygnować (czyli asertywność). Warto robić wszystko tylko jeden raz. Nie wracać wielokrotnie do tej samej czynności, bo to pochłania czas, męczy i dekoncentruje.  Należy pamiętać, by zadania wymagające największego skupienia przypadały na poranne godziny lub na przerwę obiadową, gdy inni wychodzą z biura. W pierwszej kolejności lepiej robić to, co niemiłe i trudne, załatwiać sprawy, które najchętniej odkładamy na później. Jeżeli zadanie wydaje się duże, trzeba je podzielić na etapy.