fbpx

Jak znaleźć równowagę w życiu. Techniki, ćwiczenia ważne pytania

Równowaga w życiu nazywana jest różnie: harmonią lub balansem życiowym. Bardzo łatwo zatracić ten spokój życiowy i trudno odbudować. Dowiedz się, jak wypracować strategie utrzymania lub przywrócenia równowagi w życiu.

Życie jest zwariowane, złożone, niepewne i ciągle mamy za mało czasu. Ciągle praca, dom, praca, dom i dzieci.

Większość się zgodzi. Jeśli się zgodziłaś to bardzo dobrze. I bardzo źle. Te powyższe stwierdzenia to przekonania, które powodują, że podejmujemy decyzje zgodne z nimi.

A gdyby napisać…

Życie jest szybkie. Trzeba decydować, na co poświęcamy czas i w co się angażujemy. Umieć powiedzieć STOP, kiedy sprawa nie jest godna uwagi i czasu.

Tak zdecydowanie lepiej. Takie przekonanie wspiera mnie w podejmowaniu decyzji, które dobrze wpływają na równowagę w moim życiu. Sztuka wyboru, umiejętność bycia asertywną i określone cele (choćby pobieżnie określone długoterminowe) sprawiają, że nieosiągalny w dzisiejszych czasach balanas jest osiągalny.

Co to znaczy balans w życiu?

O balansie i jego definicji pisałam też w artykule „Balans w życiu. Zasada 3×8” i tam dzieliłam się bardzo prostą i skuteczną strategią polegająca na podziale doby na trzy ośmiogodzinne działania (praca, przyjemność, odpoczynek).

Balans to umiejętność zadbania o obszary naszego życia, takie jak: dbanie o siebie, czas dla rodziny, czas na rozwój, dbanie o relacje i inne. Każdy z nas wykonuje różne role w życiu i potrzeba na nie czasu – dla niektórych więcej, dla niektórych mniej. Nie oznacza to, że należy jakieś zaniedbywać, a raczej poświęcić tyle czasu ile należy.

Utrzymywanie zrównoważonego życia nie tylko jest kluczowe dla zdrowia, szczęścia i dobrego samopoczucia, ale także jest niezbędne do zwiększenia wydajności, radzenia sobie ze stresem i uwolnienia prawdziwego potencjału.

Jak osiągnąć równowagę w życiu?

UWAGA: nic się nie zadzieje, jeśli w rzeczywistości nie wykonasz poniższego ćwiczenia. Nadal będziesz w tym samym miejscu, co jesteś. No, ewentualnie powiesz pod nosem „racja”. Ale od powiedzenia „racja” nic się nie zmieni. Do dzieła!

Pokażę Ci jedno z podstawowych ćwiczeń, które wykorzystywane jest przez doradców, trenerów, psychologów i coachów. Nie bez powodu – jest skuteczne i pozwala z perspektywy popatrzeć na swoje życie. Narysuj na kartce swoje koło życia i wypisz obszary, jak poniżej.

Przy każdym obszarze zaznacz poziom ważności danego obszaru dla Ciebie w danej chwili. Cyfra 0 oznacza – zupełnie nie ważne, a 10 – bardzo ważny obszar. Po określeniu wagi wypisz cele, jakie chcesz osiągnąć w ramach danego obszaru i priorytety – czyli pierwsze najważniejsze kroki, jakie musisz wykonać aby osiągnąć swoje cele.

Kiedy wykonasz tą część ćwiczenia możesz przejść do kolejnego etapu.

 

 

Zastanów się, które z Twoich celów i działań wiążą się z:

  • Osiągnięciami – praca, obowiązki, nauka
  • Bliskością z innymi – przyjaciele, rodzina, społeczność
  • Przyjemnością – zabawa, radość, hobby
  • Dbaniem o zdrowie – ćwiczenia, sport, aktywność fizyczna

Jeśli jednej części jest zdecydowanie więcej od innych. Poszukaj równowagi. Cele rozpisz tak, aby utrzymywać wszystkie cztery obszary w równowadze.

Równowaga w życiu z perspektywy biochemii…

Aktywności wpływają na chemię naszego mózgu, działają na wydzielanie się neurotransmiterów, są naszymi naturalnymi substancjami antystresowymi i antydepresyjnymi.

  • Osiąganie czegoś stymuluje produkcję dopaminy.
  • Działanie nakierowane na cel stymuluje produkcję serotoniny.
  • Bycie blisko z ludźmi stymuluje produkcję oksytocyny.
  • Ćwiczenia fizyczne stymulują produkcję endorfin.

Kluczowe pytania

W kluczowych momentach warto zadać sobie pytania, które ułatwią Ci umiejętne balansowanie w życiu:

  • Co jest dla Ciebie w danej chwili najważniejsze?
  • Jakie wartości chcesz realizować w swoim życiu?
  • Z jakiego powodu właśnie te, a nie inne?
  • Jak dana decyzja wpłynie na inne aspekty Twojego życia?
  • Na Twój związek, relacje, rodzinę, karierę, zdrowie?
  • W jaki sposób dany wybór zmieni Twoje życie?
  • Co zyskasz, z czego zrezygnujesz? Na ile jesteś gotowa na te zmiany?
  • Jak będziesz się czuć w nowej sytuacji?
  • Na ile zmieni się Twój poziom życiowej satysfakcji? W jaki sposób to zaobserwujesz?
  • Bycie konkretną ułatwia utrzymać równowagę w życiu.

Równowaga w życiu lubi konkrety

Bądź konkretna. Bardziej precyzyjne jest powiedzenie: „Spędzę sam na sam godzinę z każdym dzieckiem w tym tygodniu”, niż powiedzenie: „Mam zamiar spędzić dobry czas z każdym z moich dzieci.” Nastawienie się na odczuwanie jakości to świetny pomysł , ale jest niestety mglisty. A ponieważ jest tak mało precyzyjny, trudno jest stwierdzić, czy osiągnęłaś ten cel, co sprawia, że ​​trudno jest zachować równowagę.

To samo dotyczy sytuacji, gdy mówisz, że masz zamiar zdrowo się odżywiać lub ćwiczyć więcej. Ustaw konkretnie – na przykład w tym tygodniu dodasz jarmuż do trzech posiłków lub będziesz codziennie jadła śniadanie; lub zdecyduj, że będziesz biegał przez trzydzieści minut w środę i piątek rano.

Liczby mówią same za siebie

Według statystyk Polacy w skali roku poświęcają na zarabianie pieniędzy 1939 godzin, prawie o 200 godzin więcej, niż wynosi średnia OECD. Większość z nas przyznaje, że lubi swoją pracę. Ponad 50 godzin tygodniowo pracuje 7 proc. Polaków, podczas gdy średnia dla większości państw europejskich wynosi ponad dwukrotnie mniej (3 proc.).

Na zakończenie

Idealny schemat równowagi w życiu nie istnieje. Dla jednej osoby praca po 50 godzin tygodniowo a wieczorem pójdzie do kina będzie całkiem okej, dla innych jest to nierealne i szukają spokoju w półrocznych podróżach po krajach trzeciego świata.

Wszystko sprowadza się do wyrobienia w sobie dobrych nawyków (nie odkładania na później, zajmowanie się rzeczami wysoce ważnymi dla nas, zgodnymi z naszymi wartościami).

Należy przyjąć zasadę, by nie odkładać żadnej sprawy: albo załatwiać ją od razu, albo od razu z niej zrezygnować (czyli asertywność). Warto robić wszystko tylko jeden raz. Nie wracać wielokrotnie do tej samej czynności, bo to pochłania czas, męczy i dekoncentruje.  Należy pamiętać, by zadania wymagające największego skupienia przypadały na poranne godziny lub na przerwę obiadową, gdy inni wychodzą z biura. W pierwszej kolejności lepiej robić to, co niemiłe i trudne, załatwiać sprawy, które najchętniej odkładamy na później. Jeżeli zadanie wydaje się duże, trzeba je podzielić na etapy.

 

 

Dołącz do mojej grupy na Facebooku!

Już jest moja grupa na Facebooku. Bez reklam, bez spamu. Idea jest jedna - wpieramy się wzajemnie w budowaniu poczucia własnej wartości i pewności siebie. 

Dołącz teraz!