Różnica pomiędzy poczuciem własnej wartości a pewnością siebie

 

poczucie własnej wartości a pewność siebieOkreślenia poczucie własnej wartości i pewność siebie są często używane zamiennie. Chociaż są one bardzo podobne, są to dwie różne koncepcje. Ważne jest, aby zrozumieć ich role i wiedzieć, kiedy mówimy o pewności siebie a kiedy o poczuciu własnej wartości.

 

Co to jest poczucie własnej wartości?

Poczucie własnej wartości odnosi się do tego, jak myślisz o sobie jako całokształcie osoby. Jest to ocena, której dokonuje się indywidualnie i którą się podtrzymuje. Wyraża ona aprobatę lub dezaprobatę własnej osoby i wskazuje, jak bardzo wierzy się w swoje umiejętności, powodzenie i wartość. Więcej o poczuciu własnej wartości możesz przeczytać w mojej książce „W poczuciu własnej wartości. Zbuduj swoją wewnętrzną siłę”.  To poczucie własnej wartości rozwija się z doświadczeń i sytuacji, które ukształtowały sposób patrzenia dziś na siebie.

 

Czym jest pewność siebie?

Pewność siebie bierze się z wiedzy, że cokolwiek się zdarzy, dobrego lub złego, przynajmniej będziesz próbował sobie poradzić, nawet gdyby miało się to skończyć niepowodzeniem. Sekretem do pewności siebie jest zmiana typowego podejścia, które polega na czekaniu aż poczuję się lepiej w odniesienie do siebie i będę mógł zabrać się za to, z czym zwlekam. Zamiast tego zacznij czuć się zadowolony z siebie, dlatego, że podjąłeś próbę, mimo tego, że nie byłeś wypełniony pewnością siebie. Kiedy akceptujesz siebie, Twoje poczucie własnej wartości zwiększa się, co sprawia, że ​​jesteś bardziej pewna siebie. Kiedy jesteś pewna zaczniesz zwiększać ogólne poczucie własnej wartości.

 

Pomysły na zwiększenie poczucia własnej wartości i pewności siebie

  1. Pomyśl o cechach, o których mówią Ci bliscy, które Cię wyróżniają się. Nawet jeśli wątpisz w to, co dobrego mówią o Tobie, tym razem zrób wyjątek i przyjmij to do wiadomości. Mały krok a w przyszłości zobaczysz dużą zmianę.
  2. Przestań ciągle narzekać. Zacznij myśleć i mówić o dobrych rzeczach. Jeśli chcesz coś powiedzieć negatywnego – w ogóle nie mów.
  3. Zrób listę mocnych stron. Pomyśl, co byś powiedział o sobie, gdybyś był na rozmowie kwalifikacyjnej.
  4. Im więcej problemów i zmartwień rozwiążesz, tym więcej pewności siebie i poczucia własnej wartości zyskasz.