Czym jest radość, jaka jest różnica między radością a szczęściem, przedstawię ci 4 sposoby na uzyskanie uczucia radości.

Włącz subskrypcję jednego z moich kanałów np. You Tube, Fan Page na Facebooku, Instagram lub w swojej aplikacji z podcastami, aby być na bieżąco i być informowanym o nowych video, live’ach, promocjach czy nowych produktach

Transkrypcja:

Gdy pytam klientki czego pragną w życiu to bez zastanowienia ich pierwsza odpowiedź brzmi:

Chcę być szczęśliwa i zdrowa i mieć szczęśliwą rodzinę.

Jednak kiedy definiuję im, czym jest szczęście i kiedy same dochodzą, że dały załapać się na ten frazes ze świata Facebooka i Instagrama, zmieniają zdanie i pragną radości, poczucia bezpieczeństwa i harmonii.

Czym jest radość?

Czym jest radość? To bardzo krótkie słowo ale głębokie uczucie… zdecydowanie głębsze niż szczęście.

Radość to emocja złożona z uczucia szczęścia, zadowolenia i harmonii. Różni się od ogólnego szczęścia tym, że nie jest spowodowane konkretnym wydarzeniem, ale pochodzi z wnętrza ciebie. Jeśli przyjaciółka zaskoczy Cię prezentem, poczujesz szczęście.

Radość będzie bardziej głęboka i nie będzie czekać na spektakularne sytuacje.

Radość łatwiej odczuwają osoby, które świadomie praktykują tą emocję. Mówienie do siebie w sposób pozytywny, bycie życzliwą i wybaczają jest równie ważne i sprzyja budowaniu akceptacji siebie.

Kiedy akceptujemy siebie czujemy radość. Dodatkowo szukanie dobrych rzeczy w codziennych sytuacjach i docenianie każdego dnia to też forma praktykowania radości.

Czym jest szczęście?

Szczęście jest bardzo zewnętrzne to jedno zdarzenie, które wzbudza w tobie tą ogromną w intensywności emocje. Radość pochodzi od przekonania, że większość jest na swoim miejscu i nie oczekuje codziennie efektu wow.

Idąc na studia psychologiczne, Wrocławia, szukałam szczęścia, w pierwszej pracy szukałam szczęścia, w akademiku i akademickich imprezach szukałam szczęścia. I zorientowałam się wtedy, że to niemożliwe, aby odczuwać szczęście codziennie. Niemożliwe, aby codziennie zadziało się coś takiego w moim życiu, jak:

  • wygrana,
  • sytuacja podobna do oświadczyn chłopaka,
  • urodzenie dziecka,
  • powiedzenie „tak” przed ołtarzem.

To zwyczajnie niemożliwe, a ciągłe gonienie za tym uczuciem wzbudza frustracje, uczucie niepokoju, że coś ze mną nie tak, skoro nie mogę czuć się szczęśliwa. Wtedy nie miałam tak dużej wiedzy na temat emocji jak teraz. Teraz z wielkim spokojem mogę powiedzieć, że w życiu chodzi o radość. Chodzi o satysfakcję z prowadzonego życia i docenianie prostych rzeczy w ciągu dnia. To budzi spokój, poczucie bezpieczeństwa, a czasem jeśli dodamy do tego jeszcze cudny czynnik zewnętrzny radość – jest i szczęście!

Dlaczego ta radość jest tak ważna?

Wyobraź sobie ciągłe czekanie tylko na szczęśliwe chwile. Jestem przekonana, że od czasu do czasu odczuwałaś szczęście. Jeśli mówisz, że ni, być może te sytuacje przytrafiły ci się w życiu ale nie potrafisz na ten moment dostrzegać ich, bo skupiona jesteś teraz na dostrzeganiu raczej negatywnych aspektów życia.

Być może doświadczyłaś zdania matury, dostanie się na studia, wynajęcie lub kupienie swojego pierwszego własnego mieszkania, być może zachwyciłaś się do wzruszenia na widok pięknych miejsc kiedy byłaś na wakacjach, a może urodziłaś dziecko, wyszłaś za mąż lub wygrałaś w jakimś konkursie…. Wierzę, że przynajmniej jednego z takich zdarzeń doświadczyłaś… Po każdym tego typu zdarzeniu opada cudowny brokatowy pył i pozostaje codzienność… i teraz to jak tą codzienność postrzegasz tak właśnie będziesz się czuć.

Grupa Kobieta wartościowa na Facebooku Kamila Kozioł
Grupa Kamila Kozioł na Facebooku: Kobieta Wartościowa DOŁĄCZ TERAZ!

Dlatego tak ważne jest aby tę codzienność doceniać, poprawiać, nie oczekując spektakularnych ciągle zdarzeń a radości i satysfakcji z prowadzonego przez siebie życia.

Jak praktykować radość?

Ja wypisałam sobie takie przeć typowych prostych nie zabierających czasu ale znaczących dla efektów czynności, które mogą nauczyć cię praktykować radość i wzmacniać tą emocję i to uczcie w życiu. Są to moje pomysły, których możesz spróbować i nie trzeba robić wszystkiego na raz. Z resztą jeśli jesteś ze mną trochę dłużej to prawdopodobnie wiesz, że jesteś zwolenniczką małych kroków, w swoim własnym tempie.

Sposób 1 na radość:

Możesz spróbować medytacji, która uspokaja myśli.

W medytacji chodzi o sięganie tego, co w sercu, co intuicja podpowiada, a ie to umysł nakazuje lub co ci tam myśli podpowiadają. Medytacja to taka wewnętrzna przestrzeń, która pozwala ci lepiej wsłuchać się w to, co sprawia ci radość. Medytacja według mnie jest trudną dziedziną …ale ja jestem dość szybka w działaniu i lubię jak coś się dzieje. Ale wiem, że wielu osobom bardzo pomaga się wyciszyć i nabrać innej perspektywy. Polecam Ci kanał na YouTube Małgosi, która medytuje i ćwiczy jogę. Być może będzie to dla ciebie doskonały wstęp do tej metody praktykowania radości.

Ogranicz media społecznościowe

Drugim ciekawym sposobem, które ja osobiście praktykuję to ograniczenie mediów społecznościowych.

Pewnie zgodzisz się ze mną, że jesteśmy pod wpływem tego, co powinnaś robić/ lubić/ mieć/kupować/ jak powinien wyglądać twój dom/twoje włosy…. Ciągłe podwyższanie poprzeczki i presja, co powinno sprawiać ci przyjemność i co jest kanonem piękna. Niestety często jest tak, że nie jest to zgodne z tym, co naprawdę sprawia nam radość

Dla wielu z nas media społecznościowe stały się koniecznością. Nie chodzi o to, abyś całkowicie nagle przestała włączać FB lub Instagrama, ale możesz:

  • sprawdzać co się tam dzieje tylko 2 x dziennie
  •  wybierz sobie tylko dwa portale do oglądania, co u innych słychać. Czyli nie, TikTok, LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest…. I robisz codzienną lekturę ze wszystkiego. Wybierz dwa i koniec. 
  • Możesz wybrać osoby, które „obserwujesz” lub które mądrze mówią na swoich kanałach. Jeśli lubisz codziennie sprawdzać, co dzieje się na całym świecie, czy to w sprawach światowych, modzie czy samorozwoju, wybierz tych, którzy Cię inspirują, a nie tych, którzy Cię przygnębiają. Czasem wydaje nam się, że coś jest inspirujące albo ładnie wygląda, ale pomyśl, jak się czujesz gdy to oglądasz, motywuje cię to do działań, denerwuje, frustruje. Zostaw tylko to, co ciebie motywuje, uspokaja i inspiruje.

Pisz Pamiętnik

Kolejna rzecz, którą możesz zrobić aby zacząć praktykować radość to prowadzić pamiętnik, w którym będziesz też tworzyć sesję wdzięczności.

Pamiętnik dlatego, że jest to miejsce na refleksję, uznanie emocji, jakie w tobie siedzą a także skupienie się na sobie. Każdy potrzebuje uwagi… ty też… daj sobie swoją uwagę pełną akceptacji, otwartości i zaufania. Dodatkowo w pamiętniku twórz sesje wdzięczności.

Pielęgnuj wdzięczność tam, gdzie to możliwe, a nawet miej wdzięczność za rzeczy, które są dla ciebie wyzwaniem. Ponieważ pomagają ci rosnąć i budować siłę. Pomaga to również określić, co sprawia Ci radość, a co nie. Na koniec każdego dnia zapisz w swoim pamiętniku listę 10 rzeczy, za które jesteś wdzięczna. Postawa wdzięczności czyni nas bardziej doceniającymi i ufnymi, daje nam lepszą samoocenę i pomaga nam oderwać się od stresu. Pozwala nam patrzeć na świat i naszą sytuację na tym świecie w bardziej pozytywny i zdrowy sposób

Do pisania pamiętnika możesz wykorzystać moją najnowsza książkę – Pamiętnik Emocji, w którym część pamiętnika to merytoryczna psychologiczna książka o emocjach. Znajdziesz w niej 17  rozpisanych emocji, z pytaniami pogłębiającymi, a druga część pamiętnika to miejsce na twoje przemyślenia. W opisie tego materiału znajdziesz link, który przeniesie cię do miejsca, w którym możesz nabyć Pamiętnik Emocji.

Przepis na radość: natura

Kolejne proste ale już pewnie dla niektórych bardziej wymagające ćwiczenie praktykowania radości to … docenianie natury. Tak, pójście do lasu, jak jezioro, na łąkę, pieszą wycieczką w góry. Lubisz grzyby, idź na grzyby, lubisz deszcz, kup kalosze i pójdź w podczas deszczu do lasu… Obcowanie z naturą daje niesamowitą radość. Pamiętaj, że nie mówię tutaj o ścieżce obok autostrady… nawet nie o wylanych asfaltem parkach z ławkami. Mówię o zwykłym lesie, z wydeptaną zwykłą ścieżką, gdzie słyszysz ptaki, łamiące się gałązki pod stopami i szum wiatru w koronie drzew.

Podsumowanie:

Kiedy jesteś bardziej obecna w swoim życiu, proste rzeczy stają się radosne; jedzenie, które jesz, powietrze, którym oddychasz, odgłosy natury. To wszystko sprawia ci więcej radości.

Moje klientki, które szukały na początku szczęścia na zewnątrz, gdy nauczyły się doceniać, i skupiać się na sobie, tym mniej odczuwały potrzebę szukania zewnętrznych doświadczeń, aby czuć chwilowe szczęście. Radość staje się bardziej trwałym stanem, nie ważne staje się już to, co przyniesie szczęście lub nie, gdy zaczynasz praktykować radość.

BEZPŁATNA KONFERENCJA ONLINE – ZAPISZ SIĘ!

Jeśli emocje to dla ciebie interesujący temat i tak jak ja widzisz, że emocje to część ciebie, która ma ogromny wpływ na twoje cele w życiu zawodowym i prywatnym zapraszam cię na bezpłatną konferencję online, podczas której pokażę ci jak Jak kontrolować emocje

  • w relacji z dziećmi i rodziną
  • w relacji z szefem lub pracownikami
  • w czasie ważnych wydarzeń, takich jak przemówienia, negocjacje czy przekonanie innych do swojego zdania.

Przygotowuję dla Ciebie 2 godziny psychologicznej wiedzy o emocjach, które są zawsze z tobą. Emocje mogą być dla ciebie wsparciem w każdej sytuacji – czy to awansowanie w firmie, czy to w wychowywaniu dzieci.

Opowiem Ci:

  • dlaczego emocje to temat zarówno biznesowy jak i prywatny?
  • czym skutkuje brak kontroli nad emocjami?
  • co i ile tracisz bez kontrolowania swoich reakcji na odczuwane emocje?
  • jak niekontrolowanie emocje wpływają na zachowanie i postrzeganie ciebie jako osoby wybuchowej, ciągle smutnej lub przeżywającej?

Zapisz się i dołącz bezpłatnie do wydarzenia już TERAZ! Dziękuję ci za wysłuchanie tego materiału, do zobaczenia następnym razem,

Z miłością,
Kamila

Kamila Kozioł Coaching - psycholog, coach kobiet, poczucie własnej wartości

Kamila Kozioł – zabieram Cię w podróż wzmacniającą Twoje poczucie własnej wartości.
Jako
psycholog, dyplomowany trener i certyfikowany coach pomagam kobietom rozumieć, że wartość noszą w sobie, nie na sobie.
Jestem
autorką trzech książek: Dziennik coachingowy. 365 pytań od Twojego coacha (Kamila Kozioł Kamila Rowińska), W poczuciu własnej wartości (KAmila Kozioł Anna Kosińska) i Pamiętnika Emocji.
Przeprowadziłam ponad
1500 godzin coachingowych, 800 doradczych, kilkadziesiąt szkoleń.
Jako ekspert zostałam
zaproszona do telewizji TVN24BIS oraz TVP2, oraz do udzielenia wywiadów, m.in Numer1, Women’s Health, Joy, Business Woman & Life i inne.
Zapraszam Cię do odkrycia Twoich wartości, wizji i misji, bo wierzę, że każdy ma w życiu coś do spełnienia dla siebie i innych.