Cześć w tym odcinku powiem ci, czym są emocje, jakie są trzy główne elementy emocji, oraz – co najbardziej dziwi osoby, z którymi rozpoczynam współpracę – jaka jest różnica pomiędzy emocją a uczuciem.

To video rozpoczyna również nowy cykl vlogów na moim kanale dotyczący emocji, który promuje moją najnowszą już trzecią książkę dotyczącą emocji i radzenia sobie z nimi. Zapraszam!

Włącz subskrypcję jednego z moich kanałów np. You Tube, Fan Page na Facebooku, Instagram lub w swojej aplikacji z podcastami, aby być na bieżąco i być informowanym o nowych video, live’ach, promocjach czy nowych produktach.

Dlaczego mamy emocje i co to są emocje? Video

W naszym codziennym życiu rządzą różne rodzaje emocji. Podejmujemy decyzje w oparciu o to, czy jesteśmy zadowolone, złe, smutne, znudzone czy sfrustrowane. Aktywności i hobby dobieramy na podstawie emocji, które w nas wywołują. Zrozumienie emocji może pomóc nam łatwiej i pewniej poruszać się po życiu. Na pewno doprowadza do bardziej świadomych zachowań, a kontrolowanie reakcji na emocje, które odczuwamy pozwala nam wielokrotnie osiągać postawione sobie cele.

Co to są emocje?

Zgodnie z książką anglojęzyczną „Discovering Psychology” autorstwa małżeństwa psychologów Hokenbury, (ale ta definicja nie odbiega mocno od innych definicji emocji) emocja jest złożonym stanem psychologicznym, który obejmuje trzy elementy, i te elementy są bardzo ważne, żebyś zapamiętała: twoje subiektywne doświadczenie, twoją reakcję fizjologiczną oraz reakcję behawioralną czyli twoje zachowanie, które jest wynikiem doświadczenia emocji.

Dlaczego to takie ważne, abyś zapamiętała, to co teraz powiedziałam? Ponieważ dzięki temu lepiej zrozumiesz swoje emocje, i będziesz w stanie lepiej kontrolować swoje reakcje.

Aby lepiej zrozumieć, czym są emocje, skupmy się na ich trzech kluczowych elementach, czyli subiektywne doświadczenie, reakcja fizjologiczna i reakcja behawioralna.

Subiektywne doświadczenie

To, co łączy nasz jako ludzkość to podstawowe uniwersalne emocje, które jesteśmy w stanie zauważyć i zrozumieć u każdej osoby, którą spotkamy. Natomiast doświadczenie tej emocji jest bardzo subiektywne – indywidualne.

Na przykład złość może być wyrażana lekkim poirytowaniem i powiedzeniu „och, och… ale niefajnie” a może też wyglądać jak tornado, które roznosi wszystko wokół.

Pamiętaj, że życie nie jest zerojedynkowe. Tak samo emocje. Na przykład ślub to połączenie wielu emocji w jednym momencie. Szczęście, podekscytowanie, stres i obawa, czy wszystko wyjdzie po naszej myśli. I to połączenie wielu emocji jest właśnie twoim subiektywnym doświadczeniem.

Czyli subiektywne doświadczenie to nowa praca, zakończenie studiów lub jakiegoś etapu w nauce, urodzenie dziecka, ślub …

Reakcja fizjologiczna

To nic innego, jak motyle w brzuchu, spocone dłonie, skręt żołądka, ból głowy, szybka akcja serca albo szybki bieg do toalety 🙂 czyli jak widzisz emocje, jakie zachodzą w Twojej głowie na podstawie jakieś sytuacji wywołują u ciebie już lepiej widziane i odczuwane reakcje fizjologiczne.

Być może nawet nie wiesz jaka dokładnie sytuacja spowodowała u Ciebie taką reakcję fizjologiczną, ale ją dostrzegasz. Te reakcje są regulowane przez Współczulny układ nerwowy.

Reakcja behawioralna

Ostatni element to twoja reakcja behawioralna. Czyli, to co widzą już na pewno inni w twoim otoczeniu. I Ty prawdopodobnie też znasz go najlepiej. Jestem przekonana, że sporo czasu spędzasz na interpretacji wyrażanych przez innych ludzi emocji. To normalne, mimowolnie chcesz ich zrozumieć nie tylko poprzez to, co mówią, ale również to, jakie emocje wyrażają. Możesz to robić świadomie w stylu (hmm wygląda na smutną) a może być intuicyjnie (mam wrażanie, że coś ściemnia, coś mi tu nie pasuje…).

I ta zdolność do dokładnego rozumienia emocji swoich i innych nazywa się inteligencją emocjonalną, która bezsprzecznie wiedzie obecnie prym nad ilorazem inteligencji, czyli znanym IQ. Na prostym przykładzie, możesz znasz się na najbardziej zaawansowanych systemach informatycznych i rozumieć katagenezę, ale jeśli nie potrafisz odnaleźć się wśród ludzi, odpowiednio przekazać swoją wiedzę, dostrzegać niuanse emocjonalne to nic nie wskórasz.

Teraz już wiesz, że twoje emocje można podzielić na sytuacje, które wywołuje u ciebie daną emocję, na twoją reakcje organizmu a także na twoje zachowanie, które jest odpowiedzią na odczuwaną emocję.  I Tutaj przechodzimy do ważnego rozróżnienia

Czy emocja to to samo, co uczucie?

Na co dzień  zamiennie używamy słów emocja i uczucie. Ale my psychologowie rozróżniamy te dwa terminy.

Czym zatem są?

Emocja jest zwykle krótkotrwała i intensywna informacja generowana i regulowana przez współczulny układ nerwowy. Emocje zwykle mają również możliwą do zidentyfikowania przyczynę. Czyli wiemy, jeśli pomyślimy i skupimy się na sobie, co wywołało emocję – jaka sytuacja. Czyli jak przy rodzinnym stole wpadnie wam do głowy rozmawianie o polityce to zwykle kończy się to kłótnią i złością. Czyli emocja złość była nagła, intensywna i krótka.

Uczucie jest zwykle łagodniejsze i trwa dłużej. Czyli przez najbliższy miesiąc na myśl wujka Mirka i cioci Moniki będziesz odczuwać niechęć. I tutaj na podstawie tego przykładu wiemy dlaczego. Ale są sytuacje, gdzie kilka dni masz uczucie smutku, lenistwa braku motywacji…, którego nie potrafisz zdiagnozować w pełni. To jest właśnie uczucie.

Okej, wiesz już, co to emocja, jakie są jej trzy elementy, jaka jest różnica między emocją a uczuciem i co teraz?

Teraz zapraszam Cię do zapisania się na listę osób niecierpliwie oczekujących premiery mojej książki o emocjach. Będzie wyjątkowa i skierowana do kobiet chcących rozumieć swoje emocje, poznać ich znaczenie i stworzyć cudowny emocjonalny pamiętnik…

Link do zapisu najdziesz tutaj: https://bit.ly/PamietnikEmocji

Jeśli chcesz posłuchać, możesz zrobić to tutaj:

Kamila Kozioł Coaching - psycholog, coach kobiet, poczucie własnej wartości

Kamila Kozioł – zabieram Cię w podróż wzmacniającą Twoje poczucie własnej wartości.
Jako
psycholog, dyplomowany trener i certyfikowany coach pomagam kobietom rozumieć, że wartość noszą w sobie, nie na sobie.
Jestem
autorką trzech książek: Dziennik coachingowy. 365 pytań od Twojego coacha (Kamila Kozioł Kamila Rowińska), W poczuciu własnej wartości (Kamila Kozioł Anna Kosińska) i Pamiętnika Emocji.
Przeprowadziłam ponad
1500 godzin coachingowych, 800 doradczych, kilkadziesiąt szkoleń.
Jako ekspert zostałam
zaproszona do telewizji TVN24BIS oraz TVP2, oraz do udzielenia wywiadów, m.in Numer1, Women’s Health, Joy, Business Woman & Life i inne.
Zapraszam Cię do odkrycia Twoich wartości, wizji i misji, bo wierzę, że każdy ma w życiu coś do spełnienia dla siebie i innych.