Kiedy piszesz, wyrzucasz z siebie ból, złe wspomnienia, napięcia i problemy. Uzdrawiasz ciało i umysł. Czy pisanie pamiętnika jest tylko dla nastolatek? Jak pomaga i jak działania pisanie?

Włącz subskrypcję jednego z moich kanałów np. You Tube, Fan Page na Facebooku, Instagram lub w swojej aplikacji z podcastami, aby być na bieżąco i być informowanym o nowych video, live’ach, promocjach czy nowych produktach.

Transkrypcja

Bridget Jones, najbardziej sfrustrowana i nieszczęśliwa z kobiet, leczy nasze kobiece kompleksy. Ona sama chroniła się przed rozpaczą dzięki pisaniu dziennika. Wszystko mogłoby potoczyć się jednak inaczej, gdyby Bridget zaczęła prowadzić… pamiętnik. Bo jego terapeutyczna moc jest bezdyskusyjna…

Moja historia pisania pamiętnika

Miałam 13 lat, kiedy zaczęłam pisać pamiętnik. Zawsze skrupulatnie i z pełnym zaangażowaniem wybierałam pamiętnik. Zależało mi na czymś eleganckim i pięknym i takim tajemniczym. W tamtych czasach nie było takiego wyboru, jak dziś nie mniej poświęcałam sporo czasu w księgarniach i sklepach papierniczych, aby pamiętnik był wyjątkowy.

Były chwile, kiedy mówiłam „nigdy więcej pisania pamiętników”. Ale to nigdy więcej trwało zwykle około miesiąca.  Mimo szczerego postanowienia, szybko wróciłam do pisania. Prowadzenie pamiętnika pozwalało znaleźć ujście rodzącym się we mnie emocjom. 

Pisałam o wczesnych zauroczeniach, związkach, złamanych sercach, sprzeczkach z przyjaciółmi czy kłótniach z rodzicami. W tamtym czasie przelewałam na papier dosłownie wszystko.

Czy pisanie pamiętnika czy dziennika to to samo?

Uważam, że nie. Dziennik to opisywanie powierzchownie codziennych sytuacji i faktów. Np., wspomniana już Bridget zapisywała swoją wagę i liczbę wypitych kieliszków wina. Jakby nie było to powierzchowne, bez większego zagłębiania się w tą sytuację.

Pamiętnik jest głębszy…  Głównym celem prowadzenia pamiętnika jest lepsze zrozumienie samej siebie, wymagające od piszącej zagłębienia się we własne procesy myślowe w poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące nas pytania.

Pisanie pamiętnika pozwoli ci odkryć nowe obszary, przynosi satysfakcję, która wynika z samopoznania, wyzwali w tobie kreatywność i pomaga wyrazić własne oczekiwania.

Ciekawa jestem, czy korzystając z kartki i ołówka zauważyłaś, że masz bardziej otwarty umysł i jesteś bardziej kreatywna?

W jaki sposób pisać pamiętnik?

Proponuję ci, abyś zabrała się za te obszary i emocje, przed których opisywaniem czujesz największy opór. Inaczej mówić, musisz być ze sobą bezwzględnie szczera. To nie jest proste zadanie. Nie ma co porównywać go do pisania dziennika Bridget Jones.

W moim przypadku  sporo czasu minęło, nim zaczęłam pisać o tych obszarach życia, które są dla mnie bolesne, wywołują we mnie poczucie winy czy bezradności.  Jednak to właśnie nazwanie tych uczuć i pisanie o nich pozwoliło mi poczuć się lepiej.

Zapisuj datę w pamiętniku, a korzystając z mojego Pamiętnika Emocji, najbardziej kluczowe chwile zapisz w sekcji Moje Momenty WOW, które są chwilą przełomową, opisujące ważne fragmenty, czy opisy, przez które przechodziłaś.

Efekty pisania pamiętnika?

W ciągu kilku miesięcy pisania pamiętnika poczułam się lepiej i pewniej z tym, jak układa się moje życie. Zorientowałam się, że pomimo wszystkich trudnych zmian, jakim uległa moja codzienność, nareszcie idę we właściwym kierunku.

Chociaż rany, jakie pozostawiły po sobie trudne sytuacje nie zabliźniły się magicznie dzięki pisaniu o nich w pamiętniku, to jednak goiły się szybciej, dzięki leczniczej mocy wynikającej z lepszego samopoczucia i spokoju umysłu, jakie zyskałam, pisząc. Nauczyłam się żyć lepiej z samą sobą.

Teraz, jeśli jakaś sytuacja sprawia, że czuję się zła, niepewna czy rozczarowana swoim zachowaniem, piszę o tym w pamiętniku. 

Nazwanie trapiących ciebie uczuć i emocji to pierwszy krok. Kolejnym ważnym etapem jest poddanie ich uważnej analizie, próba zrozumienia własnych reakcji. Przyglądam się tym stanom uważnie i biorę je na warsztat.

W mojej najnowszej książko-pamiętniku „Pamiętnik Emocji” dodatkowo opisanych jest 17 najczęściej występujących emocji i uczuć z dodatkowymi pytaniami pogłębiającymi zrozumienie tych stanów.

Na tym właśnie polega różnica między prowadzeniem dziennika a pisaniem pamiętnika. Jak tłumaczy Kathleen Adams, psychoterapeutka i szefowa ośrodka zajmującego się terapią przez pisanie:

Różnica między prowadzeniem tradycyjnego dziennika a pisaniem pamiętnika polega na tym, że w przypadku dziennika tylko zapisujesz codzienne wydarzenia, podczas gdy w pamiętniku skupiasz się na swoich reakcjach i spojrzeniu na te wydarzenia.

Kathleen Adams

To jak widzisz czyni pisanie pamiętnika trudniejszym. Nie zawsze spodoba ci się wyłaniający się z niego obraz swojej osoby, swoich zachowań czy nawyków.

Z doświadczenia pracy z setkami kobiet w ramach indywidualnych programów psychologiczno-coachingowych widzę, jak wiele z nasz przechodzi przez życie w sposób  bezrefleksyjny, nie zastanawiając się nad tym, jak ich nastawienie wpływa na ich relacje, decyzje czy wreszcie poziom zadowolenia. Pamiętnik jest nieocenionym narzędziem który pozwoli ci zdać sobie sprawę, które zachowania przeszkadzają ci na drodze do stania się taką kobietą, jaka chcesz być.

Pamiętnik bardzo ci służy!

Taki rodzaj samowiedzy bardzo ci służy – wszystko dzięki pamiętnikowi i z całym bagażem chaosu, który na początku jest.  Ja nauczyłam się postrzegać mój pamiętnik i pióro, jako narzędzie do zarządzania swoim życiem i samopoznania i dało mi to znacznie więcej niż samo suche zapisywanie codziennych wydarzeń lub w całkowity brak refleksji.

Skorzystaj z mojego Pamiętnika Emocji, w który podzielony jest na dwie części.

W pierwszej części pomagam ci odkryć znaczenie emocji i nauczyć się je rozpoznać, w drugiej części jest miejsce na pisanie pamiętnika.

Bezpłatna konferencja online

Zapraszam cię na bezpłatną konferencję online, która odbędzie się 8 września i będzie też premierowym dniem sprzedaży Pamiętnika, który zakupisz w raz z 7 dniowym szkoleniem on-line na żywo z moim udziałem. Do zobaczenia na konferencji.

BEZPŁATNA KONFERENCJA ONLINE – ZAPISZ SIĘ!

Z miłością, kamila

Jeśli chcesz posłuchać, możesz zrobić to tutaj:

[spreaker type=player resource="episode_id=40405565" width="100%" height="200px" theme="light" playlist="false" playlist-continuous="false" autoplay="false" live-autoplay="false" chapters-image="true" episode-image-position="right" hide-logo="false" hide-likes="false" hide-comments="false" hide-sharing="false" hide-download="true"]
Kamila Kozioł Coaching - psycholog, coach kobiet, poczucie własnej wartości

Kamila Kozioł – zabieram Cię w podróż wzmacniającą Twoje poczucie własnej wartości.
Jako
psycholog, dyplomowany trener i certyfikowany coach pomagam kobietom rozumieć, że wartość noszą w sobie, nie na sobie.
Jestem
autorką trzech książek: Dziennik coachingowy. 365 pytań od Twojego coacha (Kamila Kozioł Kamila Rowińska), W poczuciu własnej wartości (KAmila Kozioł Anna Kosińska) i Pamiętnika Emocji.
Przeprowadziłam ponad
1500 godzin coachingowych, 800 doradczych, kilkadziesiąt szkoleń.
Jako ekspert zostałam
zaproszona do telewizji TVN24BIS oraz TVP2, oraz do udzielenia wywiadów, m.in Numer1, Women’s Health, Joy, Business Woman & Life i inne.
Zapraszam Cię do odkrycia Twoich wartości, wizji i misji, bo wierzę, że każdy ma w życiu coś do spełnienia dla siebie i innych.