W tym odcinku odpowiem na pytanie, jak kontrolować emocje i przedstawię Ci trzy sposoby uzyskania większej kontroli nad nastrojem.

Jak Kontrolować emocje? Kamila Kozioł Coaching video, vlog
Jak kontrolować emocje? Kamila Kozioł Coaching

Włącz subskrypcję jednego z moich kanałów np. You Tube, Fan Page na Facebooku, Instagram lub w swojej aplikacji z podcastami, aby być na bieżąco i być informowanym o nowych video, live’ach, promocjach czy nowych produktach.

Jak kontrolować swoje emocje? – psychologia coaching

Jestem przekonana, że chociaż raz w życiu podczas złości powiedziałaś cos, czego później żałowałaś. Myślę, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że pozwoliłaś strachowi zdecydować w jakiejś sprawie i później żałowałaś, że nie zaryzykowałaś.

Ale nie masz co się obwiniać, bo nie jesteś w tym sama. Każdy tak ma!

Emocje są potężne

Bo emocje są potężne! To jak się czujesz określa sposób, w jaki będziesz rozmawiać z innymi. To jakie emocje odczuwasz determinują ilość wydawanych pieniędzy, sposób radzenia sobie z wyzwaniami i sposób spędzania czasu, a także to co sobie myślisz!

Umiejętność kierowania emocjami pomoże ci stać się silniejszą psychicznie, odporna na porażki, z mniejszymi wahaniami nastroju.

Zwyczajnie będziesz w stanie regulować intensywność emocji. 

Kolejna wiadomość jest taka, każdy może lepiej regulować swoje emocje. Jak każda inna umiejętność, zarządzanie emocjami wymaga praktyki i poświęcenia.

OPINIA WSPÓŁPRACY COACHINGOWEJ:

Coaching z Kamilą pozwolił mi wyznaczyć swoje cele oraz sprecyzować plan działania. Dzięki sesjom z Kamilą zrozumiałam…

Opublikowany przez Paulinę Chróścińską Wtorek, 5 maja 2020

Nie zaprzeczaj temu, co czujesz

Często dzieciom mówimy „nie płacz”, „nic się nie stało” „skończ już”. Radzimy im, aby nie przeżywały danej emocji. Mówiąc prosto – to błąd.

Kontrolowanie emocji to nie to samo, co ich tłumienie, to nie jest to samo co zaprzeczanie ich istnieniu. Ignorowanie smutku lub udawanie, że nie odczuwasz bólu, nie spowoduje, że emocje znikną.

Wręcz odwrotnie, będą szukały ujścia w Twoim zachowaniu, które jest niezdrowe. I istnieje duża szansa, że ​​stłumienie uczuć spowoduje, że np. będziesz się objadać, kupisz bardzo drogie ubrania, zamkniesz się w sobie lub w sposób niekontrolowany wyżyjesz się na słabszych od siebie.

Kontrolowanie emocji to nie to samo, co ich tłumienie

Dlatego bardzo ważne jest, aby zaakceptować swoje uczucia, jednocześnie pamiętając, że emocje nie muszą cię kontrolować. 

Grupa Kobieta wartościowa na Facebooku Kamila Kozioł
Grupa Kamila Kozioł na Facebooku: Kobieta Wartościowa DOŁĄCZ TERAZ!

Oto trzy sposoby uzyskania lepszej kontroli nad nastrojem:

1. Określ swoje emocje

Zanim zmienisz swoje samopoczucie, musisz wiedzieć, czego w danej chwili doświadczasz.

  • Jesteś zdenerwowana? 
  • Czy czujesz się rozczarowana? 
  • Jesteś smutna?

Pamiętaj, że gniew czasami maskuje emocje, które nie mają takiej siły przebicia – takie jak wstyd lub zakłopotanie. Dlatego zwróć szczególną uwagę na to, co naprawdę dzieje się w tobie.

Nazwij swoje emocje. Pamiętaj, że możesz jednocześnie poczuć całą masę emocji – niepokój, frustrację, zniecierpliwienie.

Nazwanie tego, jak się czujesz, może usunąć wiele z nich. Istnieją badania, których wyniki eksperymentu jednoznacznie wskazują na obniżenie intensywności danej emocji, jak tylko wypowie się ją na głos.

Ja zdecydowanie polecam notować swoje emocje, swoje reakcje podczas odczuwania swoich emocji, a także zastanowienie się, co powinnaś zrobić, aby (jeśli ta emocja jest dla Ciebie przyjemna) się utrzymać w tym stanie lub, aby zmienić emocje.

https://www.instagram.com/p/B90zqgEo-66/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

2. Nabierz perspektywy

Pamiętaj, że Twoje emocje wpływają na sposób, w jaki oceniasz różne wydarzenia. Jeśli czujesz niepokój i otrzymujesz SMS od szefa, w którym jest napisane, że chce się z tobą szybko zobaczyć, możesz założyć, że zostaniesz zwolniona. 

Jeśli jednak czujesz się zadowolona, kiedy otrzymujesz tego samego SMS, możesz pomyśleć, że dostaniesz awans lub szef pogratuluje Ci wykonania zadania, za które byłaś odpowiedzialna. Ta sama sytuacja dwie różne reakcje zależne od Twoich emocji…

Gdyby emocje miały być różnymi kolorami szkieł w okularach, zastanów się, przez chwilę, jak patrzysz na świat? W jakich kolorach?

Jeśli przyłapiesz się na myśleniu: „Nieeee, to spotkanie w sieci będzie stratą czasu. Nikt nie chce ze mną rozmawiać, a ja nie mam odpowiednich butów i będę wyglądać głupio” – wiedz, że to od Ciebie zależy, co wyciągniesz z tej okazji.  Bo na tę samą sytuację mogę nastawić się zupełnie inaczej, mówiąc „Przedstawię się nowym ludziom i będę robiła dobre wrażenie pokazując, że jestem zainteresowania ich poznaniem. A co do butów, to będę tak im patrzyła w oczy, że będą bali się popatrzeć gdzieś indziej ;)”.

Swoim Klientkom zwykle zadaję pytanie,

„co powiedziałabyś swojej przyjaciółce, gdyby miała ten sam problem?”

Odpowiedź na to pytanie usunie część emocji i negatywnych myśli, dzięki czemu będziesz mogła myśleć bardziej racjonalnie, a na pewno obiektywnie.

Pomocne są też spacery, posprzątanie biurka, ćwiczenia fizyczne. Zwykle pomagają przestać przeżywać dane emocje za bardzo.

3. Szukaj pozytywnych działań

Kiedy jesteś w złym humorze, prawdopodobnie angażujesz się w działania, które utrzymują cię w takim stanie umysłu. Izolowanie się, bezmyślne przewijanie telefonu lub narzekanie na ludzi wokół ciebie to tylko niektóre z typowych „złych nastrojów”, na które możesz sobie pozwolić. Ale wiedz, że tego typu działania zatrzymują Cię w tych emocjach. Zatrzymują Cię w miejscu. Jeśli naprawdę chcesz poczuć się lepiej, musisz podjąć pozytywne działania.

Pomyśl o tym, co robisz, kiedy czujesz się spokojna zrelaksowana i spełniona. Rób te rzeczy, gdy jesteś w złym humorze i zaczniesz czuć się lepiej.

Nie przestawaj ćwiczyć!

Zarządzanie emocjami jest czasami trudne. I prawdopodobnie pojawi się określona emocja – na przykład gniew – która czasami daje ci to, co najlepsze.

Ale im więcej czasu i uwagi poświęcisz na regulowanie swoich emocji, tym silniejsza się staniesz. Zyskasz pewność siebie w radzeniu sobie z dyskomfortem, wiedząc jednocześnie, że możesz dokonywać zdrowych wyborów, które zmieniają nastrój.

Do usłyszenia następnym razem!

Jeśli chcesz posłuchać, możesz zrobić to tutaj:

Kamila Kozioł Coaching - psycholog, coach kobiet, poczucie własnej wartości

Kamila Kozioł – zabieram Cię w podróż wzmacniającą Twoje poczucie własnej wartości.
Jako
psycholog, dyplomowany trener i certyfikowany coach pomagam kobietom rozumieć, że wartość noszą w sobie, nie na sobie.
Jestem
współautorką książki: Dziennik coachingowy. 365 pytań od Twojego coacha i W poczuciu własnej wartości.
Przeprowadziłam ponad
1500 godzin coachingowych, 800 doradczych, kilkadziesiąt szkoleń.
Jako ekspert zostałam
zaproszona do telewizji TVN24BIS oraz TVP2, oraz do udzielenia wywiadów, m.in Numer1, Women’s Health, Joy, Business Woman & Life i inne.
Zapraszam Cię do odkrycia Twoich wartości, wizji i misji, bo wierzę, że każdy ma w życiu coś do spełnienia dla siebie i innych.