W tym video zamierzam rozbić znaczenie dbania o siebie, na pięć wymiarów i dam ci mnóstwo praktycznych pomysłów, które możesz zacząć wprowadzać w swoje codzienne życie.

Włącz subskrypcję jednego z moich kanałów np. You Tube, Fan Page na Facebooku, Instagram lub w swojej aplikacji z podcastami, aby być na bieżąco i być informowanym o nowych video, live’ach, promocjach czy nowych produktach.

Transkrypcja

Czym Jest Samoopieka?

Zacznijmy od szybkiej i łatwej definicji samoopieki, dobrze?

dbanie o siebie //  czynności i praktyki, które możesz wykonywać regularnie, aby zmniejszyć stres i poprawić nasze samopoczucie.

Zatrzymam Cię na chwilę i skieruję Twoją uwagę na słowo „ regularne” . Są to praktyki, które powinnaś planować, tak jak planujesz dzień w pracy.

Odpoczynek i samoopieka to jedno z zadań dnia i nie ma wymówki, że nie było czasu. Twoja opieka nad sobą, jest tak samo ważna jak inne zadania. To one dają ci tlen i energię do innych działań.

Różne sposoby samoopieki

Należy również zauważyć, że istnieje wiele różnych sposobów dbania o siebie. Chociaż niektóre praktyki mogą działać w przypadku innych, może się okazać, że nie działają one na Ciebie. Mam za sobą ponad 5 tysięcy godzin spotkań psychologiczno coachingowych i widzę, że niektóre techniki działają u jednych a u innych nie działają.

Nie każdy rodzaj samoopieki działa na każdego!

Niedawno rozmawiałam z moją przyjaciółką klientką Martyną o dbaniu o siebie i powiedziała, że ​​trudno jej było wdrożyć się w typowe praktyki samoopieki, takie jak kąpiel czy joga, ale wędrówki pod górach, nawet gdy zimno i mgła są zajęciem, które naprawdę rezonuje z nią najlepiej, ponieważ pomaga uspokoić jej umysł. Więc robi właśnie to i nie spina się, że nie ma zdjęć kolejnej asany na Instagramie

Jak możesz sobie wyobrazić, istnieją nieskończone możliwości praktyki dbania o siebie, a jednym ze sposobów spojrzenia na to jest podzielenie samoopieki na pięć różnych wymiarów.

Pięć Wymiarów Samoopieki

Są wymiary, na które kładę największy nacisk, jeśli chodzi o samoopiekę: psychiczny, fizyczny, duchowy. Jeśli czytałaś moją książkę dotyczącą wzmacniania poczucia własnej wartości, wiesz, że tam poczucie wartości dzielę na 4 wymiary i one niejako pokrywają się z samoopieką.

Jeśli z każdego z poniższych wymiarów włączysz choćby jedno działanie, nawet nie zauważysz jak łatwo można polepszyć swoje samopoczucie poprzez samoopiekę.

Okej, wyjaśnię Ci, czym one są i jak mogą Ci pomóc, a także podam przykłady dla każdego wymiaru, abyś mogła od razu zaczerpnąć pomysłu i  stosować w życiu. 

01 poziom samoopieki:  Mentalny

Chęć poznania nowych rzeczy i poszerzenia wiedzy pozytywnie wpływa na Twoje ogólne samopoczucie. Samoopieka psychiczna polega na znalezieniu równowagi między stymulowaniem umysłu a daniem mu odpoczynku, a to może pomóc w kreatywności, innowacjach i ciągłym uczeniu się. Jestem za rozwijaniem siebie ale bardzo podkreślam i mówię o zrównoważonym rozwoju mentalnym – czyli wyłączenie się i pozwolenie mózgowi odpocząć przez chwilę.

Przykłady samoopieki psychicznej:

  • Czytanie książki
  • Uczenie się lub przekazywanie wiedzy komuś
  • Słuchanie muzyki
  • Podejmowanie wyzwać związanych z samorozwojem
  • Nauka nowego języka
Grupa Kamili Kozioł na Facebooku: Kobieta Wartościowa DOŁĄCZ TERAZ!

02 poziom samoopieki: Fizyczny

Fizyczny wymiar samoopieki obejmuje bezpieczeństwo, zdrowie, odżywianie, ruch, dotyk fizyczny i potrzeby seksualne. Kiedy ćwiczysz, możesz podnieść poziom energii i zwiększyć poczucie własnej wartości.

Przykłady samoopieki fizycznej:

  • Próba nowego treningu
  • Kąpiel lub długi prysznic
  • Jedzenie smacznych i zdrowych posiłków
  • Taniec w pokoju
  • Dodatkowy sen
  • Głośne śmianie się

03 poziom samoopieki: Duchowy

Duchowy wymiar samoopieki obejmuje osobistą praktykę, która pozwala ci podążać za wartościami i przekonaniami, które dają ci cel. Poświęcanie czasu temu wymiarowi może pomóc ci znaleźć więcej sensu życia, rozwinąć poczucie przynależności i znaleźć połączenie z czymś większym niż sama Ty. Nawet jeśli nie jesteś religijna, nadal ważne jest, aby w jakiś sposób nawiązać połączenie z wymiarem duchowym.

Przykłady duchowej samoopieki:

  • Spacer przyrodniczy
  • Uczestnictwo w nabożeństwie religijnym
  • Praktykowanie jogi lub medytację
  • Pomagasz seniorom, angażujesz się w Fundację
  • Praktykujesz uważność

04 poziom samoopieki: społeczny

Połączenie społeczne jest kolejnym ważnym wymiarem samoopieki, mimo że większość ludzi kojarzy samoopiekę z sobą (ponieważ zawiera w sobie słowo „samo”). Jednak więzi społeczne pomagają stworzyć poczucie przynależności i akceptacji, których my, ludzie, potrzebujemy, i pozwalają nam tworzyć i dzielić się wspólną więź z innymi.

Przykłady samoopieki społecznej:

  • Chodzenie na zajęcia treningowe
  • Spacer z przyjaciółmi
  • Dołączanie do klubu książki lub zakładanie go
  • Praca w kawiarni
  • Organizacja rodzinnego obiadu

05 poziom samoopieki: emocjonalny

Korzystanie z wymiaru emocjonalnej samoopieki pomaga nam lepiej zrozumieć siebie, radzić sobie z wyzwaniami oraz rozwijać i pielęgnować zdrowe relacje. Kiedy zaspokajamy nasze potrzeby emocjonalne, rozwijamy większe poczucie współczucia, dobroci i miłości do siebie i innych.

Przykłady samoopieki emocjonalnej:

  • Pisanie w dzienniku wdzięczności
  • Afirmacje
  • Rozpraszające olejki eteryczne
  • stawianie granic
  • Pisanie sobie listu
  • Rozmowa z przyjacielem
  • Spotkanie z terapeutą

Kamila Kozioł – zabieram Cię w podróż wzmacniającą Twoje poczucie własnej wartości.
Jako
psycholog, dyplomowany trener i certyfikowany coach pomagam kobietom rozumieć, że wartość noszą w sobie, nie na sobie.
Jestem
autorką trzech książek: Dziennik coachingowy. 365 pytań od Twojego coacha (Kamila Kozioł Kamila Rowińska), W poczuciu własnej wartości (Kamila Kozioł Anna Kosińska) i Pamiętnika Emocji.
Przeprowadziłam ponad
2700 godzin coachingowych, 1300 doradczych, kilkadziesiąt szkoleń.
Jako ekspert zostałam
zaproszona do telewizji TVN24BIS oraz TVP2, oraz do udzielenia wywiadów, m.in Numer1, Women’s Health, Joy, Business Woman & Life i inne.
Zapraszam Cię do odkrycia Twoich wartości, wizji i misji, bo wierzę, że każdy ma w życiu coś do spełnienia dla siebie i innych.