Perfekcjonistka? Jak przestać  nią być? - Kamila Kozioł psycholog coach
Perfekcjonistka? Jak przestać nią być? – Kamila Kozioł psycholog coach

Ten artykuł dedykowany jest każdej kobiecie, która ciężko pracuje, daje z siebie wszystko i nigdy niczego nie oczekują w zamian. Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego krótkiego artykułu stanie się cud, który pomoże Ci zobaczyć, jaka jesteś niesamowita i piękna. I w końcu zrobisz o coś dla siebie.

Krótka definicja z Wikipedii na temat perfekcoinzmu:

Perfekcjonizm – postawa człowieka, która stawia dokładność wykonywanych czynności na najwyższym miejscu. Nadmierny perfekcjonizm jest w psychologii czasem nazywany dewiacją, która praktycznie uniemożliwia normalne funkcjonowanie. Psycholodzy uważają to zjawisko za problem społeczny i często stosują specjalne terapie.

Moja definicja: Perfekcjonizm to (nierealistyczne) oczekiwanie, które generuje poczucie bycia niewystarczająco dobrą.

Mierzalny perfekcjonizm?

I przez ten perfekcjonizm, którego doświadczasz nie jesteś w stanie stanąć w obronie siebie. Nie jesteś w stanie podążać za swoimi celami. To powód, dla którego walczysz i biegasz w wysokich obcasach, zamiast ubrać tenisówki!

 W rezultacie walczysz o spełnienie oczekiwań, krzątasz się, a nawet obwiniasz siebie za wszystkie rzeczy, których nie zdołałaś zrobić. Zastanawiasz się, czy jesteś wystarczająco dobra. Uwierz mi… Słyszę Cię…

Wiem, jakie to uczucie. Wiem, że jeśli nie masz jasności, co do swoich celów i tego, co jest realistyczne do osiągnięcia, zawsze jest więcej i nigdy dość

Wiesz dlaczego? Ponieważ dość nie jest mierzalną jednostką miary. A jeśli nie jesteś pewna swojej wartości jako osoby, będziesz robić więcej i więcej, aby udowodnić sobie, że jesteś coś wara. 

Jest to bardzo niebezpieczny mechanizm, ponieważ nie należy kwestionować swojej wartości, jako osoby i nie powinna ona zależeć od Twoich osiągnięć. 

Polub moją stronę na Facebook’u

My Website

Co się stanie, jeśli uzależnisz swoją wartość od swoich osiągnięć?

Być może myślisz o jakimś nierealnym celu do osiągnięcia, aby być godną i ustawiasz poprzeczkę bardzo wysoko. Tak dzieje się, gdy jesteś perfekcjonistką: to tak, jakbyś dążyła do 15 w skali od 1 do 10 i nazywasz te 15, 10-tką. Więc mówisz sobie, że twój cel jest rzeczywiście osiągalny. Następnie zaczynasz ciężko pracować, by skończyć z frustracją i wmówić sobie, że powodem, dla którego podejmujesz cały ten wysiłek – lub ponieważ nie osiągnęłaś swojego celu, jest to, że nie jesteś wystarczająco dobra! jezusie, co za obłęd!

Przestań myśleć, że jesteś niewystarczająco dobra

Zapraszam do zatrzymania się na chwilę i przyznania, że ​​dokładasz wszelkich starań, aby spełnić oczekiwania, które są w rzeczywistości bardzo wysokie. Może wmawiasz sobie, że tego się od Ciebie oczekuje i nie ma innego wyjścia .

Ale w rzeczywistości jest inny wybór. Pomyśl o tym, aby przestać być perfekcjonistką:

  • Kto obecnie stawia przed Tobą tak wysokie oczekiwania?
  • Czy ktoś w Twoim otoczeniu prosi Cię o pracę do czasu z stracisz wszelką siłę i moc?
  • Jeśli tak, co powstrzymuje Cię przed odmową i powiedzeniem tego, czego chcesz?
  • Jeśli tak nie jest, kto zmusza Cię do osiągnięcia tych bardzo wysokich standardów?

Jeśli kupujesz system o nazwie Nigdy Dość, zgadzasz się z ideą, że działanie (do pewnego lub mniej określonego standardu) jest warunkiem akceptacji, docenienia i kochania Ciebie, jako istoty ludzkiej.

Więc ostatecznie,  ile wystarczy, aby zaakceptować i pokochać siebie? 

Ta decyzja należy do Ciebie. Mogę Ci powiedzieć, że jeśli chcesz żyć zdrowo i satysfakcjonująco, musisz porzucić perfekcjonizm i zmienić swoje oczekiwania, aby były realistyczne.

Ćwiczenie dla perfekcjonistki

A oto ćwiczenia, które Ci pomoże:

  • Zapisz czynności, które wykonujesz w swoim codziennym życiu.
  • Dodaj dwie kolumny: „Nierealne” i „Realne”.
  • Przejrzyj listę swoich działań i wypełnij pierwszą kolumnę swoimi aktualnymi oczekiwaniami.
  • W drugiej kolumnie, „Realne”, przeformułuj oczekiwania do realistycznego standardu. Jeśli jest to trudne, ustaw standard tak, jakby zadania wykonywał ktoś, kogo kochasz . Tak, będziesz mieć realistyczne zasady kompetencji i uczynisz swoje zadania realnymi.
  • Podejmij decyzję o przyjęciu drugiej kolumny jako nowej listy oczekiwań.
  • Ciesz się życiem, w którym bycie doskonałą to po prostu bycie sobą, ponieważ nie ma nic prostszego.

Zadbaj o swoje emocje. Zwiększ inteligencję emocjonalną i poczuj się lepiej ze sobą! Dołącz już dziś do szkolenia on-line LIVE, podczas którego wspólnie pracujemy nad emocjami.

Kamila Kozioł – zabieram Cię w podróż wzmacniającą Twoje poczucie własnej wartości. Jako psycholog, dyplomowany trener i certyfikowany coach pomagam kobietom rozumieć, że wartość noszą w sobie, nie na sobie. Jestem autorką trzech książek psychologiczno-rozwojowych. Zapraszam Cię do odkrycia Twoich wartości, wizji i misji, bo wierzę, że każdy ma w życiu coś do spełnienia dla siebie i innych. Dowiedz się o mnie więcej