Czym jest zdrowie emocjonalne, jak ono wygląda, dlaczego jest takie ważne i najważniejsze, jak je zbudować lub wzmocnić?

Jak zbudować zdrowie emocjonalne? Kamila Kozioł
Jak zbudować zdrowie emocjonalne? Kamila Kozioł

Włącz subskrypcję jednego z moich kanałów np. You Tube, Fan Page na Facebooku, Instagram lub w swojej aplikacji z podcastami, aby być na bieżąco i być informowanym o nowych video, live’ach, promocjach czy nowych produktach.

Transkrypcja

Po pierwsze zdrowie emocjonalne, to nie to samo, co zdrowie psychiczne. Chociaż te dwa terminy są często używane zamiennie, zdrowie emocjonalne koncentruje się na dostrojeniu do naszych emocji, wrażliwości i autentyczności.

Dobre zdrowie emocjonalne jest podstawowym aspektem budowania odporności, samoświadomości i ogólnego zadowolenia.

Zdrowie emocjonalne koncentruje się na dostrojeniu do naszych emocji, wrażliwości i autentyczności.

Pamiętaj, że zdrowie emocjonalne nie oznacza, że ​​zawsze jesteś szczęśliwa lub wolna od nieprzyjemnych w odczuciu emocji. Chodzi o posiadanie umiejętności i zasobów, aby radzić sobie ze wzlotami i upadkami codziennego życia.

Jak się zachowuje osoba zdrowa emocjonalnie?

Oto kilka typowych przykładów dobrego zdrowia emocjonalnego i wpływu, jaki może mieć.

1. Jesteś uważna na pojawiające się emocje

Dzięki temu możesz je nazwać i przetwarzać w zdrowy sposób. Na przykład możesz zdecydować się na kontrolowaną konfrontację z kimś, kto cię zranił, zamiast rzucać się na niego lub rzucać w niego… nie wiem talerzem…  A może zdecydujesz się wyznaczyć zdrowe granice w pracy lub w domu.

2. Dbasz o siebie i o to, co mówisz do siebie

Mam tutaj na myśli okazję do wewnętrznej rozmowy i  okazję do miłości własnej i współczucia.Na przykład, gdy zauważysz, że obrażasz samą siebie w myślach, możesz zapytać:

  • „Gdyby moje dziecko, partner lub najlepsza przyjaciółka mówiła do mnie w ten sposób, jak bym zareagowała?”
  • „Co sprawia, że ​​traktowanie siebie w dobry sposób jest dla mnie wyzwaniem?”

3. Jesteś siebie ciekawa.

Zdrowie emocjonalne budujesz dzięki ciekawości swoich myśli, emocji i uczuć oraz pojawiających się zachowań w określonych momentach.

Ważne jest, aby móc zadać sobie pytanie: „Dlaczego tak reaguję?” lub „Co takiego jest w mojej przeszłości, co może doprowadzić mnie do silnej reakcji na taka lub inną sytuację?”

Grupa Kobieta wartościowa na Facebooku Kamila Kozioł
Grupa Kamila Kozioł na Facebooku: Kobieta Wartościowa DOŁĄCZ TERAZ!

Dlaczego to takie ważne, aby budować zdrowie emocjonalne?

Praca nad zdrowiem emocjonalnym jest tak samo ważna, jak dbanie o dobre samopoczucie fizyczne. A ta praca się opłaca bo:

  • Masz wyższą odporność na stres.
  • Budujesz głębsze relacje. Kiedy potrafisz radzić sobie z emocjami, łatwiej ci okazywać empatię i współczucie. Potrafisz lepiej rozmawiać o swoich uczuciach.
  • Budujesz samoocenę. Twoje myśli, uczucia i doświadczenia wpływają na to, jak się czujesz. Dobre zdrowie emocjonalne pomaga widzieć w sobie to, co najlepsze pomimo wyzwań czy porażek.
  • Masz więcej energii.

Jak możesz poprawić swoje zdrowie emocjonalne?

Zdrowie emocjonalne to bardziej proces niż cel. Są szanse, że już robisz pewne rzeczy, które pomagają wzmocnić twoje zdrowie emocjonalne.

Pamiętaj, że zdrowie emocjonalne to nie zawsze dobry nastrój. Chodzi o przygotowanie się do radzenia sobie z dobrem, złem i wszystkim co dzieje się pomiędzy.

Po pierwsze – Ćwicz regulację emocji

Emocje zawsze cię wspierają ale jeśli nie wiesz jak je odczytywać będzie trudniej. Nauczenie się strategii radzenia sobie z emocjami, pomoże dobrać odpowiednią reakcję. Możesz np.. Medytować, ćwiczyć uważność, pisać pamiętnik, słuchać muzyki lub rozmawiać z psychologiem lub terapeutą.

Najnowsza książka już wkrótce w przedsprzedaży. Stań się zaradna emocjonalnie! Sprawdź to:

Po drugie – możesz zacząć ćwiczyć

Jeśli przytłacza Cię stres w pracy lub w domu, regularne ćwiczenia mogą wydawać się niemożliwe. Jednak poświęcenie czasu na aktywność fizyczną może odżywiać zarówno zdrowie emocjonalne, jak i fizyczne. Staraj się przeznaczyć 30 minut dziennie na jakąś aktywność fizyczną. Jeśli masz mało czasu, znajdź 10- lub 15-minutowe na szybki spacer lub poskakanie przy jakimś programie na YouTubie.

Po trzecie – skup się na budowaniu relacji

Twoje relacje z innymi mogą mieć potężny wpływ na Twoje zdrowie emocjonalne i fizyczne. Pozostawanie w kontakcie z bliskimi może zapewnić bufor, gdy przechodzisz przez wyzwania,

Wspieraj te kontakty, spędzając czas z bliskimi przyjaciółmi i rodziną, osobiście lub nawet jeśli miałby być to tylko kontakty przez telefon.

Po czwarte – bądź uważna

Coraz więcej badań łączy uważność z mniejszą reaktywnością emocjonalną i większą satysfakcją ze związku.

Uważność może być tak prosta, jak skupienie się na jednej rzeczy na raz. Chodzi o to, aby być konsekwentnym z praktyką uważności i poświęcić choćby kilka minut temu, co sprawia ci przyjemność.

Po piąte – dbaj o sen

Mało snu powoduje ​​jesteś bardziej podatna na stres i niepokój. Jedno z badań z 2018 roku wykazało, że brak snu prowadzi do większej liczby powtarzających się negatywnych myśli. 

Nadmierne zmęczenie może sprawić, że będziesz bardziej intensywnie reagować na emocje. Ta reaktywność emocjonalna może negatywnie wpłynąć na twoje perspektywy, wyniki i relacje. Upewnij się, że przestrzegasz czasu snu i czuwania, a także optymalizujesz środowisko w sypialni, aby odpocząć.

Podsumowanie

Podsumowując już wiesz czym jest zdrowie emocjonalne i jak różni się od zdrowia psychicznego lub fizycznego, dlaczego zdrowie emocjonalne jest takie ważne i najważniejsze, jak je zbudować lub wzmocnić.

Czy wiesz, że stworzyłam książko-pamiętnik pomagający kontrolować emocje, zrozumieć je i budować świadome życie emocjonalne? Pamiętnik Emocji będzie mieć swoją premierę podczas wrześniowej konferencji on-line. Zapisz się na konferencję, klikając w link poniżej.

BEZPŁATNA KONFERENCJA ONLINE – ZAPISZ SIĘ!

Jeśli chcesz posłuchać, możesz zrobić to tutaj:

[spreaker type=player resource="episode_id=40434087" width="100%" height="200px" theme="light" playlist="false" playlist-continuous="false" autoplay="false" live-autoplay="false" chapters-image="true" episode-image-position="right" hide-logo="false" hide-likes="false" hide-comments="false" hide-sharing="false" hide-download="true"]

Dziękuję ci za uwagę, z miłością Kamila ❤️

Kamila Kozioł Coaching - psycholog, coach kobiet, poczucie własnej wartości

Kamila Kozioł – zabieram Cię w podróż wzmacniającą Twoje poczucie własnej wartości.
Jako
psycholog, dyplomowany trener i certyfikowany coach pomagam kobietom rozumieć, że wartość noszą w sobie, nie na sobie.
Jestem
autorką trzech książek: Dziennik coachingowy. 365 pytań od Twojego coacha (Kamila Kozioł Kamila Rowińska), W poczuciu własnej wartości (KAmila Kozioł Anna Kosińska) i Pamiętnika Emocji.
Przeprowadziłam ponad
1500 godzin coachingowych, 800 doradczych, kilkadziesiąt szkoleń.
Jako ekspert zostałam
zaproszona do telewizji TVN24BIS oraz TVP2, oraz do udzielenia wywiadów, m.in Numer1, Women’s Health, Joy, Business Woman & Life i inne.
Zapraszam Cię do odkrycia Twoich wartości, wizji i misji, bo wierzę, że każdy ma w życiu coś do spełnienia dla siebie i innych.