Porównywanie się do innych – zmora i kara dla samej siebie.

Mechanizm bycia niewystarczająco dobrą opiera się na jednej sprawie: przekonaniu, że nie jesteś ważna, aby być kochaną i znaczącą (dla siebie i innych). Początek tego przekonania rodzi się we własnej tożsamości i tym, jak byłaś oceniania i jak nauczyłaś się oceniać to, kim jesteś. Innymi słowy: Twoja samoocena.

Co przeszkadza tak wielu z nas kochać siebie i wierzyć w to, co możemy osiągnąć?

Teraz, kiedy mówisz, że coś lub ktoś jest wystarczający, myślisz o standardzie, do którego się porównujesz. Standard opiera się oczywiście na perfekcjonizmie. Zamiast pracować w skali od 1 do 10, perfekcjoniści pracują w skali od 1 do 15, z tą różnicą, że 15, to dla nich 10. Wynikiem tego porównania się jest osąd o sobie. 

Kiedy więc dostrzegasz, że nie jesteś wystarczająco dobra (wystarczająca) w porównaniu ze standardem, który jest nierealny, możesz jedynie wywołać ból i wstyd u samej siebie. 

I tak w kółko, karmisz się kolejnymi negatywnymi myślami o sobie, które mogą sprawić, że utykasz w miejscu na tak długo, aż stanie się to zbyt trudne do zniesienia. Jeśli nie zrobisz nic, by przepracować negatywne komunikaty, w końcu w nie uwierzysz.

Jak kończy się porównywanie się do innych?

Kończysz wierząc, że nie możesz być w pełni sobą, ponieważ istnieje ryzyko, że ktoś Cię odrzuci. Co z kolei prowadzi do bólu, smutku, samotności i niedorastania do życia. Więc idziesz w ego-mode: nosisz maskę. Maski są po to, aby chronić nas przed ewentualnymi mentalnymi i psychicznymi ranami. To dzieje się nieświadomie. Świadomie, aby nie odczuwać wewnętrznego konfliktu, wierzysz że Ty – prawdziwa.

Chcesz wprowadzić zmiany w swoim życiu metodami opartymi na nauce?

Ile utrzymasz balon pod wodą?

Czy wiesz, co się dzieje, gdy przez dłuższy czas wpychasz balon pod wodę? Czasami tracisz nad nim kontrolę i balon wypływa na powierzchnię.

To jest analogiczna sytuacja. Jesteś w stanie uzdrowić i pokochać siebie, jeśli będzie pracować w tym kierunku. Rzeczy nie muszą być takie, jakie są aktualnie. Nie musisz brać obecnego stanu za jedyny i niezmienny.

Jedynie czego potrzebujesz, to odwagi

Zmiana wymaga odwagi, aby słuchać tego, co ważne i znaczące dla Ciebie. Odwaga jest potrzebna do uzdrowienia i współczucia dla siebie i wreszcie do samoakceptacji. To jest absolutnie możliwe i jest to droga do solidnej prawdziwej, wewnętrznej pewności siebie.

Abyś w końcu zaczęła żyć życiem, w którym możesz być sobą i poświęcić swój czas i energię na to, co czyni cię usatysfakcjonowaną. Otoczona ludźmi, którzy cię cenią i wspierają.

Naukowe
metody do zmiany swoich negatywnych myśli

Ostatnie artykuły i video na blogu:

Kamila Kozioł – zabieram Cię w podróż wzmacniającą Twoje poczucie własnej wartości. Jako psycholog, dyplomowany trener i certyfikowany coach pomagam kobietom rozumieć, że wartość noszą w sobie, nie na sobie. Jestem autorką trzech książek psychologiczno-rozwojowych. Zapraszam Cię do odkrycia Twoich wartości, wizji i misji, bo wierzę, że każdy ma w życiu coś do spełnienia dla siebie i innych. Dowiedz się o mnie więcej