Czym jest stres, jakie ma znaczenie w twoim życiu, czy jest tak naprawdę zły i jak zmienić negatywne uczucie stresu w coś pozytywnego?

Włącz subskrypcję jednego z moich kanałów np. You Tube, Fan Page na Facebooku, Instagram lub w swojej aplikacji z podcastami, aby być na bieżąco i być informowanym o nowych video, live’ach, promocjach czy nowych produktach.

Transkrypcja:

Wyobraź sobie, jakie byłoby twoje życie bez stresu? Co się w nim zmieniło, czego doświadczałabyś wtedy na co dzień?

Wyobrażam sobie, że teraz, starasz się wyeliminować stres ze swojego życia. Chciałbyś, jak większość wieść bezstresowe życie, w spokoju i harmonii. 

Pewnie jak większość chcesz stresu unikać go, uciekać przed nim jak tylko się da, bo stres męczy uwiera i przeszkadza – każdy to wie i istnieje wiele badań  na temat negatywnych konsekwencji stresu z których jasno wynika, że stres to jest coś złego.

I przez to, że tak właśnie widzimy stres, jako coś niepożądanego ciągle staramy się usunąć stres z naszego życia.

Bo widzimy stres, jako coś złego. I w natłoku całego cukierkowego internetowego świata  wydaje się, że życie bez stresu byłoby doskonałe, idealne i dużo ludzi do tego dąży. Łatwo się mówi, och gdybym przestała się stresować, to …

Dążymy wciąż do spokoju, luzu, zero jakichkolwiek uniesień i upadków. To całkiem sensowne może być… ale stres ma zupełnie inne znaczenie. Stres wskazuje to, co dla ciebie ważne, to na co należy zwrócić uwagę. Zastanów się, czy stresowałabyś się czymś, na czym ci nie zależy?

Okazuje się, że mamy spory wpływ na to czy stres będzie nam pomagał czy przeszkadzał i czy będzie miał negatywne skutki dla twojego zdrowia czy nie.

Kiedy ciągle starasz się unikać stresu…

Kiedy ciągle starasz się unikać stresu to znowu masz powód do stresowania się… Twoje ciało doskonale odbiera sygnały stresu, w końcu stres jest naturalnym mechanizmem mobilizującym twojego ciało, do działania, żeby Ci pomóc poradzić sobie z sytuacją a nie ją utrudnić, ale mało kto tak to widzi. Wciąż uważa się, że stres szkodzi.

Jeżeli skupiasz się ciągle na negatywnych aspektach stresu i będziesz go postrzegała go jako dowód na to, że sobie nie radzisz albo dowód na to, że wszystko idzie nie tak – to coś zacznie iść nie tak….

Grupa Kamili Kozioł na Facebooku: Kobieta Wartościowa DOŁĄCZ TERAZ!

Dlaczego tak? Bo za Twoją interpretacją tego co Twój stres oznacza idą myśli, emocje a potem działania.

A  kiedy pomyślisz o stresie jako o źródle dobrych ważnych informacji dla Ciebie, że coś na co wskazuje jest ważne przy odrobinie praktyki i zmianie nastawienia będziesz mogła go wykorzystać, bo za taką interpretacją pójdą inne myśli, emocje i inne pozytywne działania. Twoje ciało też inaczej odpowie na stres. Zacznie być interpretowany jako sygnał, że coś jest nie tak i jest to dla ciebie wartościowa informacja do działania.

Chcę, abyś zapamiętała, że stres to twoja wewnętrzna gra. A nie kwestią sytuacji.

Wierząc, że Twój stres jest generowany na zewnątrz i zależy w 100% od okoliczności nie będziesz w stanie go wykorzystać.  Kiedy mówisz – mój szef mnie stresuje, stresuje mnie praca w tej firmie, stresują mnie współpracownicy, stresuje mnie mąż, partner, dzieci, teściowa.. I tak dalej oddajesz całą kontrolę. 

Nie masz szans zarządzać stresem, bo jest poza Twoją kontrolą! Stajesz się ofiarą stresu i to raczej będzie wzmagało presję niż ją z Ciebie zdejmowało.

Wszystko zależy od twojego nastawienia do stresu. Wiem, że to co teraz powiem może wydawać się trudne. Ale im bardziej przywiązujesz się do wyniku, do efektu tym bardziej będziesz zestresowana. Emocjonalne odpuszczenie (choć trudne) pozwoli ci zmniejszyć odczuwanie negatywnego stresu.

Czy stres może być pomocy? Przykład:

Wyobraź sobie spotkanie dwóch dyrektorów z klientem, z których celem jest przekonać klienta do podpisania bardzo śmiałego i ryzykownego kontraktu. Oboje czują presję zarządu swojej firmy, oboje bardzo się stresują, bo jeśli nie podpiszą umowy ich kontrakt również zostanie anulowany.

Obojgu lekko drży głos, i mają spocone dłonie. Jeden z nich widząc, co się z nim dzieje będzie postrzegać swój stres, jako coś co oznacza, że na pewno mu nie wyjdzie, że wszystko idzie nie tak, więc odpuści i się poddać. Zrzuci winę na stres.

Drugi dyrektor widząc swoje spocone dłonie drżący głos zinterpretuje to, jako coś na czym mu bardzo zależy i wykorzysta te sygnały i tą energię stresu do pełnej mobilizacji i skupienia się tak, aby podpisać kontrakt. Dlaczego taka jest różnica? Z powodu innej interpretacji, to wszystko, bo sytuacja jest taka sama. Taka jest też siła tego jak Ty postrzegasz teraz swój stres.

Jak sobie poradzić ze stresem?

Wszystko zaczyna się od problemu myślenia, że stres to problem!

Żeby móc wykorzystać stres trzeba zmienić nastawienie i zacząć go traktować jak informację że dzieje się coś ważnego dla Ciebie i że dostajesz dodatkowy zastrzyk energii w prezencie od Twojego ciała. To pozwoli Ci zaakceptować stres jako coś użytecznego i potraktować sytuację w której jesteś jak wyzwanie.

Zwróć uwagę w jakiej sytuacji albo w jakim obszarze najbardziej odczuwasz stres – chodzi o pieniądze, związek, szefa, współpracowników, o wychowanie dzieci …. co jest w Twoim życiu największym generatorem stresu? Zastanów się jak zwykle reagujesz na stres.

Może wpadasz w wir negatywnych myśli albo uciekasz od stresu unikając sytuacji, które mogą go powodować. Taki schemat, w jakim działasz za każdym razem gdy odczuwasz stres można zmienić, świadomie postępując inaczej niż zwykle. Zmieniaj go tak żeby wspierał Twoje życiowe decyzje i działania, a nie je utrudniał.

Najnowsza książka już wkrótce w przedsprzedaży. Stań się zaradna emocjonalnie! Sprawdź to:

Zidentyfikuj, co ważnego jest dla Ciebie w sytuacji, w którym masz najwięcej stresu? Określ jakich wartości to dotyczy, to nada sens stresowi. Przemyśl też, jakich efektów w tej sferze życia i…  odpuść przywiązanie się do nich tak na sztywno na zawsze…. Nie wszystko musi iść po Twojej myśli.

Oprócz nadawania znaczenia i sensu swojej reakcji stresowej przez określenie co ważnego się za nią kryje przede wszystkim nadaj znaczenie swojemu życiu. Jakiej idei służysz? Jaką masz misję w życiu, jaki sens ma Twoje życie? Jeżeli masz coś większego w życiu od siebie w co wierzysz, czemu służysz to żaden stres Cię nie powstrzyma. Mało tego będziesz miała dzięki niemu jeszcze więcej energii, której możesz użyć, żeby realizować to na czym Ci zależy. 

Wiem, że to co powiedziałam jest dobre, ale czasem jest tak, że i tak wciąż będziesz czuć przytłoczenie…  i co wtedy? Wtedy korzystaj z typowych działań, jak spotkania z przyjaciółmi, joga, medytacja, sport, pasja, hobby, słuchanie muzyki. Polecam Ci też pisanie pamiętania, w których przelewasz emocje na papier. Nie polecam, picia, palenia, kompulsywnych zakupów… to nigdy się dobrze nie kończy.

Bardzo dużo zależy od Twojego nastawienia. Możesz wykorzystywać stres jako wiatr napędzający się do tego co dla ciebie ważne, a nie jak wroga którego trzeba usunąć.

ZOBACZ VIDEO Z KONFERENCJI ONLINE!

Zapraszam cię na bezpłatną konferencję online, podczas której pokażę ci jak Jak kontrolować emocje

  • w relacji z dziećmi i rodziną
  • w relacji z szefem lub pracownikami
  • w czasie ważnych wydarzeń, takich jak przemówienia, negocjacje czy przekonanie innych do swojego zdania.

Opowiem Ci:

  • dlaczego emocje to temat zarówno biznesowy jak i prywatny?
  • czym skutkuje brak kontroli nad emocjami?
  • co i ile tracisz bez kontrolowania swoich reakcji na odczuwane emocje?
  • jak niekontrolowanie emocje wpływają na zachowanie i postrzeganie ciebie jako osoby wybuchowej, ciągle smutnej lub przeżywającej?

Zapisz się i dołącz bezpłatnie do wydarzenia już TERAZ! Dziękuję ci za wysłuchanie tego materiału, do zobaczenia następnym razem,

Z miłością,
Kamila

Kamila Kozioł – zabieram Cię w podróż wzmacniającą Twoje poczucie własnej wartości.
Jako
psycholog, dyplomowany trener i certyfikowany coach pomagam kobietom rozumieć, że wartość noszą w sobie, nie na sobie.
Jestem
autorką trzech książek: Dziennik coachingowy. 365 pytań od Twojego coacha (Kamila Kozioł Kamila Rowińska), W poczuciu własnej wartości (Kamila Kozioł Anna Kosińska) i Pamiętnika Emocji.
Przeprowadziłam ponad
2700 godzin coachingowych, 1300 doradczych, kilkadziesiąt szkoleń.
Jako ekspert zostałam
zaproszona do telewizji TVN24BIS oraz TVP2, oraz do udzielenia wywiadów, m.in Numer1, Women’s Health, Joy, Business Woman & Life i inne.
Zapraszam Cię do odkrycia Twoich wartości, wizji i misji, bo wierzę, że każdy ma w życiu coś do spełnienia dla siebie i innych.