Umiejętności życiowe - Kamila Kozioł Coaching

Mamy, babcie i ciocie wpajały nam tradycyjne zasady, które nauczyły nas życia. Umiejętności życiowe, takie jak zarządzanie czasem (a dokładnie sobą w czasie), kreatywne myślenie i samodyscyplina są powszechnie uznawane za klucz do sukcesu. Dobrze wiemy, że należy być odpowiedzialnym i umieć się dogadać. I wszyscy wiedzą, jak ważne są: wytrwałość i właściwe zarządzanie pieniędzmi. Ale czy to aby na pewno wszystkie umiejętności życiowe?

Z pewnością nie.

Co więcej uważam, że są ważniejsze, bardziej fundamentalne umiejętności życiowe, które prowadzą do zadowolenia z prowadzonego przez siebie życia i do wzmacniania w sobie poczucia wartości. Oto lista Umiejętności Życiowe – top 10, niezbędne do szczęśliwego życia.

Jeśli chcesz posłuchać, możesz zrobić to tutaj:

1. Umiejętność bycia asertywną.

Większość z nas została „przeszkolona”, ​​aby zaspokoić pragnienia innych, a nie szanować nasze osobiste preferencje lub potrzeby. Oczywiście istnieją przypadki skrajne i beznadziejne, ale nie tylko.

Większość z nas nosi w sobie przekonanie, że czasem można się nagiąć. Z doświadczenia wiem, że kobiety wpadają w pułapkę pomagania pomimo wszystko. Pomimo, że: jest to niezgodne z nią, wpływa na jej komfort życia i zdrowie psychiczne, a czasem pomimo, że ktoś nawet sobie tej pomocy nie życzy!

Należy jednak dbać o siebie i swój komfort, a odczuwane poczucie winy w związku z odmówieniem lub opisaniem swoich uczuć jest tu zupełnie nie na miejscu. Umiejętność odmawiania i czucia się z tym dobrze zdecydowanie jest wpisuję na listę: Umiejętności Życiowe – top 10.

2. Jak zaakceptować nieakceptację.

Jako dzieci, zależne od dorosłych nauczyliśmy się szukać akceptacji u innych. Bez akceptacji małe, nieporadne dziecko nie przetrwa. Musi się niejako dostosować i podporządkować dorosłym. Oczywiście tu też są przypadki skrajne. Bo obowiązkiem każdego rodzica jest świadome zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa i bezpieczeństwa realnego, a zarazem zapewnienie mu rozwoju autonomicznego, jako jednostki (który może decydować – w granicach logiki, być nonkonformistyczny i odczuwać spektrum emocji – to tak w ogóle).

Może to wywołać silne poczucie strachu gdy, już jako osoby dorosłe, wychowywane w szukaniu akceptacji zostaniemy odrzuceni, niezaakceptowani. Jeśli zdarza Ci się odczuwać strach przed odrzuceniem, niezaakceptowaniem Twoich decyzji lub Twojej osoby, zapewne nie podążasz za swoimi marzeniami. Decyzje podejmujesz w oparciu o wartości i potrzeby innych, a siebie stawiasz na końcu, kończąc dzień w poczuciu niezadowolenia, swojej słabości i beznadziejności.

Akceptacja odrzucenia mocno wiąże się z wiarą we własne siły i przekonaniem o byciu wystarczająco dobrą, aby móc decydować o sobie. To również oznacza, że nie martwisz się tym, co powiedzą inni, lub jakie mieli wobec Ciebie zamiar, zanim zdecydowałaś sama. Pewnie zgodzisz się ze mną, że można taką umiejętność wpisać na listę: Umiejętności Życiowe – złota dziesiątka.

3. Jak wiedzieć, czego chcesz.

Zdecydowana większość z nas wie, czego chcą inni, co robią inni i do czego dążą. Co więcej część osób zaczyna podążać w tym samym kierunku, robiąc to samo. Bo modne, bo trendy, bo pewnie tak należy (tutaj możesz posłuchać video, w którym pytam: Czy cel, który realizujesz, jest na pewno Twój). I co do zasady lepiej nie mieć celu wcale, niż tracić czas na realizowanie czyichś marzeń. Takie kroki jak:

  • Określenie wartości,
  • Opisanie tego co dla Ciebie ważne w życiu
  • Ocena ważnych obszarów w życiu i decyzja, co do zmiany, wzmocnienia lub poprawy

budują w Tobie poczucie sensu i nadają kierunek w Twoim życiu. Indywidualny. Twój, własny. Nauka rozpoznawania tego, czego naprawdę pragniesz – i posiadanie odwagi, by go uhonorować – nie jest czymś, czego większość z nas została nauczona, ale jest absolutnie niezbędna do osiągnięcia zadowolenia z życia. To umiejętności życiowe, których nie można pominąć.

4. Jak usłyszeć wewnętrzne pozytywne myśli.

Dzieci, słuchają rodziców, później nauczycieli i jeśli trafią na kompetentnych mentorów, to wiedzą, że mają słuchać również siebie. Słuchanie siebie to inaczej wysłuchanie odpowiedzi, np. „czy to dobre dla mnie?”, „jak wzmocni to mnie”, „jaka korzyść z tego płynie, dla mnie, rodziny otoczenia?”, „czy tego potrzebuję?”. Nauka wsłuchania się w siebie (tutaj video, w którym opowiadam o praktykowaniu ciszy) jest umiejętnością, która w znacznym stopniu przyczynia się do szczęśliwego życia. 

Jeśli jesteś rodzicem, zwróć uwagę, czy stosujesz komunikację jedno- czy dwukierunkową. Czy są to nakazy, zakazy i delegowanie obowiązków, czy dyskusja. Jeśli Twoje dziecko przychodzi do Ciebie i zadaje pytanie, co ma wybrać: A, B, czy C, zapytaj: „a co Ty uważasz?”.

Pozwól mu znaleźć wewnętrzną mądrość, w przyszłości zaprocentuje w jego życiu mądrymi decyzjami i poczuciem odpowiedzialności za własne życie.

Instagram Kamili Kozioł

5. Jak priorytetyzować radość i zadowolenie.

Nasza kultura i kultura zachodnia, nauczyła nas, że praca jest na pierwszym miejscu, a nagroda później – jeśli mamy szczęście. Zobowiązujemy się do spłaty wielkich kredytów, pożyczek i chwilówek, z nadzieją że na to wszystko zarobimy. Praca, pieniądze, cel zawodowy i tak w kółko. Ale to stres, brak wyników, brak zdrowia psychicznego i fizycznego są głównie wynikiem takich działań.

Posiadanie planu, w którym jest czas na naładowanie baterii bez poczucia winy, jest bardzo ważną umiejętnością. Bycie na to gotową oznacza, że nie patrzysz spod byka na innych, którzy w tym czasie pracują.

Po prostu cieszysz się z tej chwili, relaksujesz i odpoczywasz. Jeśli priorytetem ma być zadowolenie z życia, pytanie: co sprawi, że będziesz zadowolona? Praca po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu? Czy zrównoważony rozwój?

6. Jak postawić siebie na pierwszym miejscu.

Egoizm, samolubstwo jest często krytykowane. Za to nagradzana jest bezinteresowność, pomoc innym i przysługi. Jednak niewiele z siebie dasz (zakładając, że w ogóle chcesz), jeśli nie zadbasz o siebie najpierw. Stań się numerem 1 dla samej siebie. Jak stać się dla siebie numerem jeden? To wcale nie jest takie trudne. 

Przede wszystkim, musisz poznać się na tyle dobrze, by z łatwością stworzyć listę rzeczy, które cię uszczęśliwiają. Pamiętaj, że mają to być działania, które są zależne od Ciebie, czyli „grzeczne dzieci”, „zadowolony mąż po zjedzonym obiedzie” nie znajdzie się na liście. Zajrzyj w głąb siebie. Jesteś przecież tak samo ważna, jak oni. Miej na względzie najpierw siebie. Działaj tak, aby odczuwać zadowolenie. Wtedy, mając motywację czerpaną z pasji będziesz pełna energii. Wpisuję na listę: Umiejętności Życiowe – złota dziesiątka.

7. Jak się poddać.

W rodzinie mojego męża krąży takie zabawne powiedzenie „z raz obranej drogi nigdy nie zawracaj”. Oczywiście tak możemy sobie żartować kiedy idziemy na przygodę do lasu i celem jest odpowiedź na pytanie: „zobaczymy, co będzie”. Jednak z doświadczenia coacha wiem, że większość kobiet nauczona jest trwać i wytrwać bez względu na ból i koszty. Padają argumenty z ich strony, świadczące o przekonaniach typu: „ponieważ wszystko, czego pragnę, jest warte ciężkiej pracy”. 

A jednak walka i poświęcenie często prowadzą do nieopłacalnych rezultatów, w których jest zmęczona i nieszczęśliwa. Gdzieś na etapie planowania, zapomniała zaplanować weryfikacje celu, ocenę i pytania: „czy to jest to, czego naprawdę potrzebuję?”, „czy to jest to, co doprowadzi mnie to realizacji moich wartości?”.

Potrzebujesz umieć odróżnić chwilowy dyskomfort, zwiększony wysiłek i próbowanie nowych rzeczy, po to aby zrealizować cel, od bezsensownych działań, które efektu w ogóle nie przynoszą, a są obciążające.

8. Jak docenić to, co jest.

Więcej, większe, lepsze i szybsze jest celem wielu ludzi w dążeniu do szczęścia. Koncentrują się na umieszczeniu szczęścia w przedmiotach. Ale jeśli nie nauczysz się doceniać chwili obecnej i cieszyć się tym, co oferuje życie w tej chwili, sprowadzasz na siebie katastrofę. 

Jedną z najbardziej wartościowych praktyk, jaką możesz opanować, jest wdzięczność za to, co jest i co masz. Cieszyć się tym co masz, nie oznacza Twojego zasiedzenia albo lenistwa. To docenienie starań i podjętych decyzji wiele lat wstecz.

Posiadanie planu na dalszą część życia, nie wyklucza radości z tego, co już masz. Pamiętasz oszczędzanie na pierwsze własne auto? Oczywiście, że możesz teraz kupić lepsze, bo to już ma np. 8 lat albo zaczyna się psuć. Pamiętasz, kiedy kupiłaś tą sukienkę, która wisi w szafie? Prawdopodobnie jest niemodna ale kiedyś czułaś się w niej wspaniale.

Będąc dosadną miej trochę pokory wobec samej siebie i doceń siebie i otoczenie, w którym przebywasz. A wtedy, z takim nastawieniem zmieniaj to, co chcesz, aby wciąż się ulepszało i udoskonalało. Zdecydowanie wrzucam na listę: Umiejętności Życiowe – top 10.

9. Jak prosić o pomoc.

Wciąż wiele kobiet nosi w sobie obawę przed narzucaniem się innym. Niektóre traktują to, jako niezdrową rywalizację damsko-męską lub damsko-damską. Inne chcą być „niezależne”, choć ich definicja nie ma nic wspólnego z prawdziwą niezależnością mentalną lub finansową.

Mając poczucie własnej wartości czuję się zawsze dobra wewnętrznie, bez względu na posiadaną wiedzę lub umiejętności. Kiedy potrzebuję pomocy poproszę o nią, kiedy wiem, jak coś zrobić – zrobię sama. Nauka proszenia o wsparcie jest niewątpliwie kluczową umiejętnością sukcesu.

Kiedy potrzebuję pomocy poproszę o nią, kiedy wiem, jak coś zrobić – zrobię sama.

Kamila Kozioł

10. Jak przyjmować.

Jak już wspomniałam wcześniej, zwykle uczone jesteśmy dawać i pomagać. I jesteśmy w tym całkiem dobre. Uczucie dyskomfortu pojawia się kiedy mamy coś przyjąć. Ot, zwykły komplement lub przysługa albo pomoc. Pomoc najtrudniej nam przyjąć, tym bardziej jeśli o nią werbalnie nie prosiłyśmy. Poza tym grzecznie jest odmówić.

Rety, ile razy sama nosiłam krzesła albo stoliki, kiedy obok stał postawny mężczyzna i pytał, czy pomóc. Oczywiście odpowiadałam „nie, nie dam radę”, stękając przy tym ze zmęczenia. Teraz wypatruję po kątach bardziej rosłych mężczyzn, którym pokażę, gdzie postawić 🙂

Nasza kultura nagradza i pochwala akty dawania, służenia. Nie uczy przyjmowania. Jest to jednak nawyk wartościowego życia, który warto opanować, ponieważ marzenia możesz wtedy zrealizować szybciej i w otoczeniu bliskich przyjaciół.

Posiadanie przynajmniej jednej z tych umiejętności życiowych może zmienić Twoje doświadczenia w życiu, zwiększyć osobistą radość i zadowolenie. Pomoże wzmocnić poczucie własnej wartości i poczucie odpowiedzialności za własne decyzje, wybory i życie. Zachęcam Cię teraz do praktykowania i ćwiczenia ich. Nigdy nie jest za późno, aby nauczyć się nowych sposobów. Przecież od tego zależy Twoje poczucie zadowolenia.

Podziel się proszę w komentarzu, która z tych umiejętności jest dla Ciebie najbardziej wartościową. Chętnie przeczytam Twój komentarz i odpowiem na niego.


Kamila Kozioł – zabieram Cię w podróż wzmacniającą Twoje poczucie własnej wartości.
Jako psycholog, dyplomowany trener i certyfikowany coach pomagam kobietom rozumieć, że wartość noszą w sobie, nie na sobie.
Jestem współautorką książki: Dziennik coachingowy. 365 pytań od Twojego coacha i W poczuciu własnej wartości.
Przeprowadziłam ponad 1500 godzin coachingowych, 800 doradczych, kilkadziesiąt szkoleń.
Jako ekspert zostałam zaproszona do telewizji TVN24BIS, oraz do udzielenia wywiadów, m.in Numer1, Women’s Health, Joy, Business Woman & Life i inne.
Zapraszam Cię do odkrycia Twoich wartości, wizji i misji, bo wierzę, że każdy ma w życiu coś do spełnienia dla siebie i innych.