W tym odcinku opowiem Ci o trzech sposobach w trzech różnych obszarach, jak zadbać o siebie, aby wzmacniać swoje poczucie własnej wartości i zobaczyć zmianę w swoim zachowaniu i myślach.

Jak o siebie zadbać?

Włącz subskrypcję jednego z moich kanałów np. You Tube, Fan Page na Facebooku, Instagram lub w swojej aplikacji z podcastami, aby być na bieżąco i być informowanym o nowych video, live’ach, promocjach czy nowych produktach.

Włącz video – jak o siebie zadbać? Psychologia i coaching w jednym!

Czy wiesz, czym jest samoopieka? Na czym polega i jak się do tego zabrać? Bardzo często zapominamy o znaczeniu samoopieki . 

Zajmujemy się opieką nad innymi (głównie nad dziećmi, partnerem nad domem) pracujemy i rozmawiamy, w taki sposób że całkowicie zapominamy, że dbanie o siebie to klucz do spełnionego, radosnego i zdrowego życia. 

W tym video skupię się na trzech obszarach, w których pokażę Ci, jak w prosty sposób, a zarazem skuteczny możesz zadabć o siebie.

Grupa Kobieta wartościowa na Facebooku Kamila Kozioł
Grupa Kamila Kozioł na Facebooku: Kobieta Wartościowa DOŁĄCZ TERAZ!

Twoje ciało fizyczne.

Wydaje się być coś co wszyscy wiemy, a jednak wciąż robimy inaczej. Nasze niezdrowe nawyki żywieniowe i związane ze stylem życia są w sprzeczności z tym co może Cię wzmocnić i dać większe poczucie radości.

Ja nauczyłam się szanować i być wdzięcznym mojemu ciału. Nasze ciała uczą nas tego, czego potrzebujemy, co jeść i kiedy jeść. Kiedy spać i jakie ćwiczenia są bardziej komfortowe. I uczy nas również przez dyskomfort, że coś jest z nami nie tak.

Przede wszystkim odżywiaj się zdrowo – wiem, że dla większości kobiet słowo dieta kojarzy się jak z tymczasowym aresztowaniem, ale jak już wyjdzie z aresztu to znów może wrócić do swoich dawnych przyzwyczajeń… a później od nowa… i tak w koło Macieju.

Dlatego nie skupiaj się na dietach, chudnięciu tylko na powolnym ale konsekwentnym zmianie nawyków żywieniowych.

Zrób sobie rachunek sumienia, popatrz co spożywasz, w jakich ilościach i zacznij zmianę od czegoś prostego, aby nabrać wiary i zobaczyć pierwsze efekty. Te efekty, jak również gwarantowana zmiana w twoim czuciu się napędzi motywację i determinację do dalszych zmian.

Pamiętaj też o higienie snu – mówi się, że osoby w wieku między 30 a 50 lat powinny przesypiać około 8 godzin snu… wiem, że to dość dużo i zawsze jeszcze o godzinie 23, 24 jest coś do zrobienia.

Jednak tutaj sugeruję przemyślenie, co jest ważniejsze czysty dom, wyprasowane koszule w kant, czy twoje zdrowie fizyczne, wypoczynek i nabranie energii na kolejny dzień.

Trzeci sposób na zadbanie o siebie w obszarze swojego ciała to ćwiczenia. Tutaj bardzo ważna uwaga, wiem i widzę, że teraz modne jest wrzucenie zdjęcia, na którym jestem umazana błotem i zaspana od runmagedonu i innych pochodnych biegów z motywem przetrwania w tle… jednak jeśli stronisz od brudu i właściwie wolisz spokój na macie w swoim domu to posłuchaj siebie i nie rób tego co modne, a to co lubisz i co sprawia Ci przyjemność. Proste ćwiczenia, systematyczne i nie muszą być od razu codziennie dodadzą Ci energii, zwiększą poczucie szczęścia poprzez uwolnienie endorfin. Dodatkowo to czas dla ciebie, więc poczujesz się zaopiekowana i ważna dla samej siebie.

Tego nie możesz przegapić! Nie wychodząc z domu, zbuduj swoją wewnętrzną moc!

Zadbaj o swoje emocje

Większość z nas wyniosła z domu ukrywanie emocji, nieprzejmowanie się nimi lub szybkie ich zbywanie, tak żeby ich nie czuć nie skupiać się na nich.

Będąc psychologiem wiem, że przeżycie każdej emocji, jaka się w Tobie dzieje jest ważne i znaczące.

Emocja jest dla ciebie źródłem informacji, że sytuacja w jakiej się znajdujesz coś dla ciebie znaczy – może Cię złościć, radować, smucić, zawstydzać, uszczęśliwiać lub możesz być wobec tej sytuacji obojętna.

Odczuwanie danej emocji jest związane z Twoimi wartościami i ważnymi postawami w życiu. Jeśli coś co się dzieje jest zgodne z tym, co Ty wyznajesz, co uważasz za ważne wtedy przeżywane emocje ją przyjemne, jeśli nie, wtedy przeżywasz wewnętrzny bunt.

Dlatego, przede wszystkim poznaj emocje, jakie przeżywasz, pozwól sobie na chwilę przeżywanie tej emocji, określ ją głośno lub na głos w myślach. Skupienie się na swoich emocjach daje ci poczucie, że to co czujesz jest ważne i znaczące, a nie coś nic nie znaczy.

Praca z emocjami to taki nowoczesny system pisania pamiętnika, zapamiętywania sytuacji i chwil znaczących i istotnych. Według psychoterapeutów pisanie pamiętników, lub opisywanie odczuwanych emocji ma wpływ na obniżenie objawów depresji i zwiększanie poczucia satysfakcji i kontroli nad życiem.

Osobiście korzystam z tej metody i pisząc w swoim dzienniku emocji, jak również korzystając z dziennika coachingowego daję sobie czas dla siebie opisując swoje stany emocjonalne i poznając się lepiej.

Zadbaj o swoją duszę

Jest to najbardziej niebiznesowy obszar, który jest trudno mierzalny i dotyczy twojego poczucia spokoju, kontroli, spowolnienia, życia i myślenia w zgodzie z tym, co dla Ciebie ważne. To taki transcendentalne, wyniosłe, niematerialne uczucie, połączenia się z samą sobą i bycia usatysfakcjonowaną z bycia w swoim własnym towarzystwie.

Polecam Ci zacząć od najprostszego ćwiczenia uważności podczas codziennych wykonywanych ćwiczeń. Jest najprostsze z tych, które polecam a zarazem jest trudne, jeśli jesteś kobieta petarda, która biegnie przez życie, a mutitasking, czy tego chce czy nie to jej drugie imię.

Nauka skupiania się na wykonywanym ćwiczeniu polega na opisywaniu w myślach wykonywanej czynności. Może się to wydawać proste, ale spróbuj wieszać pranie i myśleć tylko o wyjmowanych ubraniach z pralki, ich zapachu, ciężkości, dziękach, jakie wydaje guzik zahaczający o bęben pralki… nie jest to łatwe…

Jestem ciekawa, ile razy uciekłaś myślami do np.. Sklepu z proszkami do prania, albo reklamy proszków do prania, albo oczami wyobraźni widziałaś aplikację Zary i kupowaną nową koszulę lub sukienkę… a może, wykonując to ćwiczenie przypomnisz sobie o mnie … i już uciekłaś myślami do mojego vloga… 😉

Kolejne ćwiczenie dla tych, co myślenie o praniu to pestka to rozmowa z samą sobą. Poświęć w ciągu dnia chwilę około 5 – 10 minut dla siebie, zapytaj siebie, co ten dzień ma przynieść, jak będziesz dziś się wspierać i wzmacniać, co Ci się podobało, jak ten dzień przeżyłaś, co dobrego możesz sobie powiedzieć … taka rozmowa wspierająca z najlepszą przyjaciółką, którą wspierasz i jej współczujesz.

Polecam Ci mieć przygotowany dla siebie pamiętnik, dziennik, w którym możesz zapisywać swoje przemyślenia, bo to zwiększa twoją samoświadomość. A samoświadomość wzmacnia i buduje poczucie własnej wartości.

Do zobaczenia następnym razem!

Jeśli chcesz posłuchać, możesz zrobić to tutaj:

Kamila Kozioł Coaching - psycholog, coach kobiet, poczucie własnej wartości

Kamila Kozioł – zabieram Cię w podróż wzmacniającą Twoje poczucie własnej wartości.
Jako
psycholog, dyplomowany trener i certyfikowany coach pomagam kobietom rozumieć, że wartość noszą w sobie, nie na sobie.
Jestem
współautorką książki: Dziennik coachingowy. 365 pytań od Twojego coacha i W poczuciu własnej wartości.
Przeprowadziłam ponad
1500 godzin coachingowych, 800 doradczych, kilkadziesiąt szkoleń.
Jako ekspert zostałam
zaproszona do telewizji TVN24BIS oraz TVP2, oraz do udzielenia wywiadów, m.in Numer1, Women’s Health, Joy, Business Woman & Life i inne.
Zapraszam Cię do odkrycia Twoich wartości, wizji i misji, bo wierzę, że każdy ma w życiu coś do spełnienia dla siebie i innych.